Sidor

söndag, maj 20, 2018

När jag fyllde 30

Jag brukar försöka tänka att åldern inte spelar någon roll, att det inte gör något att man åldras. Det är så jag vill tänka, men när min trettionde födelsedag närmade sig var jag ändå lite rädd att jag skulle få en liten ålderskris. Men jag behövde inte oroa mig, det jag fick var inte en kris utan en stor lärdom. Så jag är enbart tacksam för min trettionde födelsedag.

I samband med födelsedagen skrev jag två texter på facebook. Jag har länge tänkt att jag ska publicera dem på min blogg för att komma ihåg dem. Nu fyra månader efteråt tar jag tillfälle i akt:

Första texten publicerade jag min födelsedag:

"Tack för alla gratulationer! De värmer! För några dagar sedan hann jag tänka att ”jaha, det är nu det är dags för ålderskris. Jag är ju faktiskt 40 snart. Tio år går fort. Men så började jag tänka på de tio åren jag lämnar bakom mig, vad har jag hunnit med under den perioden? Det började med att jag bodde i Tyskland.️ Efteråt har jag hunnit med fyra resor till Tyskland. Jag har sett allt från Hamburg i norr till Garmisch-Partenkirchen i söder, från Trier i väst till Berlin i öst. Jag träffade Anders. Förlovade mig. Gifte mig. Jag blev kandidat. Magister. Jag utökade min lärarbehörighet. Jag har bott i 8 lägenheter (+ 2 om man räknar med perioder på 3 veckor) på 6 (+1) orter. Jag har prövat på nya hobbyer, varav två har hängt med: cykling och fotografering (dvs. jag fick min första systemkamera under dessa år). Jag har drömt om ytterligare en hobby, som tack vare en gåva idag nu blir verklighet: att få spela djembe. Jag har deltagit i mitt första cykellopp. Jag har blivit moster två gånger. Själv har jag fått två älskade pojkar. Jag har varit på många bröllop och fått se flera vänner få barn. Jag har träffat många nya människor från flera olika länder. Jag har själv varit i sju länder förutom Finland. ️ Jag har fått flera bönesvar. Jag har inlett mitt arbetsliv med att undervisa svenska som främmande språk. Jag har fått drömma om husbygge bredvid systerns husbygge. Jag har beställt hus och fått se tomten formas och grunden byggas. Summa summarum kom jag fram till: Vad spännande det ska bli med de tio kommande åren!"

Andra texten publicerade jag dagen efter:

"Den här födelsedagen har gett mig en del tankar om hur jag vill leva mina kommande 10 år. Jag vill ta mindre skärmtid för att hinna med mera familjetid. Älska och njuta av barnen i nuet. Ge mannen mera kärlek och göra mitt bästa för att hans liv blir så bra som möjligt. Inte stressa upp mig för småsaker. Älska människor. Njuta av livet. Göra saker jag tycker om att göra. Tillåta mig själv att vara lite mer excentrisk. Äta lite hälsosammare. Sporta lite mer. Lite mera friluftsliv på sikt. Leva i nuet. Lovsjunga Gud. Vandra med Jesus. Gärna i sällskap med andra som lever med Jesus."

2 kommentarer:

Marias Memoarer sa...

Jag tyckte också det var en lärdom på något sätt att fylla 30 :) Inte alls någon kris eller negativt med det!

Sofie sa...

Roligt att höra att någon annan haft samma erfarenhet! :) //Sofie