Sidor

fredag, juni 22, 2018

Voivuttase bland kristna

En sak har jag märkt bland kristna: det finns ganska mycket voivuttase (*dialekt för vojande, det att säga "voj voj"). Detta voivuttase som jag fäst uppmärksamhet vid riktar sig mot två håll:

1) andra kristna rörelser/samfund
2) ”världen”*

(*Ursäkta citattecknet. Jag tycker egentligen att ”världen” är ett bra och fungerande begrepp, men i den här kontexten tyckte jag citattecken passade.)

I någon mån behöver vi kristna – ja, alla människor – få utlopp för det som irriterar och bekymrar. Genom ventilerande samtal kan vi utvecklas, mogna, bilda oss en uppfattning om förhållanden och få stöd i situationer där vi upplever att allt inte går rätt till. I någon mån, bland utvalda personer, kan vi också bara behöva få ge utlopp för frustration.

Men jag anser att det finns en gräns för när utloppet blir osunt.

Jag kan inte säga exakt var gränsen mellan sunt och osunt går. Jag kan inte heller med säkerhet säga på vilken sida jag själv brukar befinna mig. Men jag tror att voivuttase har blivit osunt när det har blivit en livsstil – när man konstant uttrycker sig kritiskt mot de värderingar som går mot ens egna. Med den naturliga följden att kärleken minskar och andra upplever att man ser ner på dem. Jag tror att voivuttase har blivit osunt när man inte kan nämna ett annat samfund utan att tala om vad man INTE håller med om. Jag tror att voivuttase har blivit osunt när andra inte vågar säga åt en att de besökt en viss kyrka, eller att deras familjemedlem har valt en annan livsstil –för att de redan på förhand vet vilken replik eller blick de kommer att få. När man inte ens behöver uttala ett kritiskt ord, för ett fördömande högmod lyser igenom i alla fall. Man tror att man själv omöjligt kan ha fel i något avseende. Det osunda voivuttase hjälper ingen – varken en själv eller någon annan. Snarare försvårar det gemenskapen och kommunikationen.

Det finns många saker jag sörjer i dagens kristenhet, situationer där saker – enligt min övertygelse – inte sker enligt Guds vilja. Men jag måste inse att det är skillnad mellan att sörja och att förakta. Mellan att vägleda/uppmuntra och att skuldbelägga/trycka ner.

Vad kan vi göra för att undvika det osunda voivuttase? Jag har funderat på några förslag:

- Be för ett samfund istället för att kritisera det.
- Lev i ödmjukhet enligt din egen övertygelse, utan att kritisera andras övertygelse. Är din livsföring trogen din övertygelse kommer dina åsikter att synas utan att andra behöver känna sig bortstötta av fördömande ord.
- Fördömande ord tystar. Inbjud istället kärleksfullt till konstruktiva samtal.
- Istället för att oja sig över tokigheter som sker inom andra samfund kan man ha samma inställning som 1 kor 11:19: ”Det måste finnas partier bland er, för att visa vilka av er som är äkta.” Inte ”voj voj” utan ”det måste finnas”. Tänk dessutom på att det kanske är dina syskon du kritiserar.
- Istället för att oja sig över världen, samhället och dess förfall kan man tänka att det normala egentligen inte är ett kristet samhälle. Det normala är enligt Jesus ett samhälle där kristna får lida. Vi har varit väldigt privilegierade i Finland, och visst gör det ont att märka att samhället blir en sämre plats för människan. Men samhället har aldrig varit gott. Det är Guds rike som är gott och det är där vår räddning finns. Att fundera på faktorer som gör samhället dåligt kan förvisso göra oss klokare, men för mycket voivuttase kan göra oss modlösa. Vi får istället fokusera på Guds rike.

Nu menar jag inte att vi inte ska stå upp för sanningen, eller att ingen ska säga till när något går snett. Men jag menar att vi kan fundera hur och med vilken attityd vi gör det, och så menar jag att det kanske inte är gemene mans uppgift att oja sig över allt som går emot ens värderingar. Befinner vi oss faktiskt i en position där vi kan påverka skeenden får vi göra det med vishet.

Men kort sagt alltså: Kasta ljus på vägen istället för skit i dikena.

Inga kommentarer: