Sidor

måndag, augusti 06, 2018

Älskar det tråkiga ordet rutin


Rutin är ett tråkigt ord. Men oj, vad jag älskar det just nu!

Idag när jag hämtade Elias efter hans första dagisdag fick jag en kick, en känsla av kontroll. (Han verkar ha trivts på dagis, han hade helst stannat kvar. Hade det varit annorlunda hade nog kicken uteblivit.)

I 16 månader har jag nu tollat på här hemma utan tydliga ramar. Livet har känts luddigt. Härligt med nya babyn, men luddigt när jag tänkt på livet och vardagen.

Den här sommaren har det varit extremt. Jag gillar sommar och värme, men jag gillar också rutin (har jag märkt) och den extrema hettan som tvingat oss ut ur lägenheten för jämnan har lett till stora diskhögar, råddiga golv, otvättade kläder. Och alltså en känsla av avsaknad av kontroll.

Nästa vecka börjar jag jobba (på min drömarbetsplats, tack Gud!) och vi har fått börja ruta in vardagen. Jag kommer säkert någon gång att avsky det, för det är ett pussel som nätt och jämnt går ihop. Men just nu älskar jag det.

Kontroll.

Rutin.

Inga kommentarer: