Sidor

tisdag, december 31, 2019

2019 - En årsresumé


Det här var året när ...
  • jag fick se Gambämark live. Yee.
  • jag i frustration väntade på att få flytta in i vårt hus.
  • jag försökte rensa bort onödiga saker från vårt hem.
  • jag flyttade för förhoppningsvis sista gången på en lång stund.
  • jag den första veckan i huset upplevde den konstiga känslan i att bo i ett hus som ingen någonsin bott i förr.
  • jag fick börja spela på min djembe som jag inte vågat spela på i höghuset. Men jag fick också inse att  motivationen att spela inte är så stark utan ett sammanhang att spela i. Må det hittas ett sådant!
  • jag fick en liten smak av frihet under några dagars arbetskonferens i Helsingfors.
  • jag plockade bort den första fästingen någonsin från någon. Och jag trodde att livet var slut för den lille. Efter några veckors oro kunde jag sedan slappna av när ingen sjukdom brutit ut.
  • jag reste till mitt andra hemland (Sverige) igen efter några års paus. (Okej, jag har bara bott där tre veckor, men jag har ju ändå medborgarskap i landet!)
  • jag fick avsluta mitt första år som svensklärare för den nystartade ABC-kursen på EFO. Ett jobb som gjort mig mycket gott. Sedan fick jag ha mitt första betalda sommarlov.
  • jag planerade ett digert sommarlovsprogram. Trots att början av sommarlovet gick åt till sjukdom och självömkan hann jag med förvånansvärt mycket (läste flera böcker, fick äntligen sporta mer än jag gjort på länge, och annat som jag glömt bort).
  • vår trädgård – Anders pärla – började ta form. Många växter och grönsaker planterades.
  • vår trädgård blev min sportplats. (Vilka möjligheter med en egen gård alltså!)
  • jag upptäckte nyckeln till sportmöjligheter: Gör det hemma! Mitt i vardagslivet! Några (enstaka) redskap kan vara bra att införskaffa!
  • jag fick spela volleyboll några gånger i Kvevlax tillsammans med bysbor.
  • jag fick fortsätta gosa med min gosepojke Aaron.
  • jag igen, för andra gången i livet, fick magbekymmer. Som sedan fortgått under hösten. Men som jag sedan fick diagnos för före jul. Och som jag sedan fick operationstid för. (Galla då alltså – släktfeil).
  • jag fick fortsätta vara lärare för ABC-kursen och samtidigt vara med och starta upp DEF-kursen. Och samtidigt för första gången få användning av mitt sportintresse i jobbet när jag fick börja dra gympakursen.
  • jag i slutet av året -  tack vare påtryckningar av min gymälskande son - fick köpt ett gymmedlemskap åt mig. Som jag kunnat utnyttja en gång på grund av förkylningar.
  • jag för första gången målade en tavla i akryl (eller en tavla överhuvudtaget). Förhoppningsvis inte sista gången, och förhoppningsvis inte den bästa tavlan.


Sammanfattningsvis var det här året när livet började återvända efter en tuff byggprocess (garagebygget och något smått på huset återstår). Det var också ett år när jag i en stor känsla av maktlöshet började tänka att jag måste börja ta kontrollen över mitt liv. Det var också ett år av någon form av livskris som i någon mån börjat bearbetas.

För år 2020 önskar jag att livet ska fortsätta återvända.

Inga kommentarer: