Sidor

onsdag, december 31, 2014

2014: De stora förändringarnas år

Nu är det dags för min årsresumé. Sådana har jag också skrivit 2009, 2011, 2012 och 2013. Behändigt att få en samling av årsresuméer så att man snabbt kan påminnas om vad som hänt i ens liv. Nåja, vi kör igång.
  • Året inleddes i Tammerfors, där vi redan hade bott ett halvt år, och jag började följa med fmi.fi för att se hur många minuter ljusare det blev varje dag. Det kanske säger något om min känsla för vår boningsort.
  • Födelsedagen firades ute på Pyhäjärvi där vi tog oss tid för en skön vinterpromenad.
Födelsedagspromenad.
Födelsedagspromenad
  • Jag arbetade med mitt sista skolarbete: biämnesavhandlingen. Enligt planerna skulle jag eventuellt hinna bli klar ungefär exakt tills vårt barn skulle födas. Jag funderade på att ta en sista tur in till Åbo. Ännu 29.1 fick jag klartecken från rådgivningen att jag kunde åka.
  • Natten till 30.1 for vattnet. Tre veckor innan beräknad tid. Jag var förvånad, men hade fått en liten förvarning av läkaren dagen innan.
  • Sedan fick jag vara med om så mycket som egentligen är ganska konstigt: föda barn och bli van med en ny familjesammansättning, det var så överrumplande att jag inte riktigt hängde med.
  • Jag fick reda på att jag skulle bli moster för andra gången.
  • När Elias var ungefär tre veckor gammal tog jag tag i biämnesavhandlingen igen. Naturligtvis hann jag inte bli klar med den innan födseln, som ju kom tidigare än beräknat.
  • I slutet av mars var jag och Elias på vårt första gemensamma Österbottenbesök och under påskhelgen var det barnvälsignelse i Solf/Malax.
  • I månadsskiftet april-maj gick vi på ett dygn från att inte veta var vi skulle tillbringa tiden fr.o.m. juni till att ha lagt beslag på en hyreslägenhet i Kvevlax. Kvevlax var helt obekant för mig!
  • 16 maj blev det klart att jag var klar med studierna. Då hade jag varit det i praktiken redan en liten tid. Ord kan inte beskriva hur skönt det kändes!
  • I början av juni tog vi vårt pick och pack och flyttade - äntligen - till Österbotten. Kvevlax tog väl emot oss främlingar. 
Tammerfors byttes ut mot ...
... Kvevlax. Naturen blev kanske mindre extraordinär i och med flytten, men på alla andra områden var det ett lyckat val!
  •  Elias fick vara på Pieksämäkilägret för första gången. Vi hade möjligheten att vara där hela veckan. En stekhet vecka.
  • Lillebror for till Åbo för att studera. Speciellt spännande var detta med tanke på att han började studera två av mina biämnen. Vi besökte honom också under hösten.
  • Vi fick flytta en gång till, men inom samma gårdsplan.
  • Jag blev moster för andra gången!
  • I mitten av december fick vi med hjälp av en sömnskola Elias att börja sova bättre om nätterna.
  • Elias och hans nya kusin firade sin första jul. 
Början av året var ganska tung för mig. Men det vände i och med flytten till Österbotten som förde oss närmare familj och många vänner, samt gav oss många nya vänner och även en ny livsrytm. I och med flytten hade jag kommit till ett skede när jag uppnått fyra stora drömmar: jag var gift, mamma, färdigstuderad och boende i Österbotten. Det måste väl vara så att jag lever min dröm just nu!

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Häftit år... He var no hurja hede Pyynikki måst ja seij, å bussi som struuk :)

Sofie sa...

Bussi som struuk, jag veit int riktigt hor jag ska tolk he :P men jå he var no bussit ter! :)