Sidor

onsdag, december 17, 2014

Dag 17



Här är jag två år och står på porten till Sverige. Min port till Sverige. Det dubbla medborgarskapet jag har – till Finland och Sverige – kommer av att min mamma bodde i Sverige mellan åldrarna fem och sjutton. Sedan den tiden har en stor del av mammas släkt bott där. Här står jag på trappan till mormor och morfars hem, ett hem som togs bort ur mitt liv alldeles för tidigt. Till Sverige har jag ändå fått återvända tack vare andra släktingar som finns kvar.

På bilden är jag och storasyster Terese utklädda till påsktroll (eller påskkärringar, påskhäxor eller vad man vill kalla dem). Jag har något minne av att grannskapet inte riktigt var förberett på vårt besök (kan mamma bekräfta?), men för övrigt har det här med att vara påsktroll varit en sysselsättning som glatt mig under många påskar i mitt liv. Påskbreven började ritas tidigt under året, för att sedan lämna över i stora högar trots idogt vandrande under påsklördagen. Hela processen var rolig och jag minns påskarna med värme.

Inga kommentarer: