Sidor

tisdag, december 02, 2014

Dag 2





Den här korsningen finns i Göttingen, den stad jag bodde i under tio månaders tid 2008-2009. Även om bilden inte berättar mycket om (livet i) staden får den symbolisera två saker: min tid i Göttingen och adventstiden i Tyskland. 

Året i Göttingen kan beskrivas på detta sätt: jag storgrät när jag skulle åka därifrån. Det var avskedet av församlingen som framkallade den största sorgen, men även avskedet av mitt tyska liv kändes brutalt. Roligare än att gå omkring i Finland och prata tyska för sig själv är att få vara tätt omsluten av den tyska atmosfären.

Adventstiden i Tyskland var fin. Det bästa var nog julmarknaderna som man kunde besöka hela adventstiden. Långt utanför marknaden på torget fortsatte julbelysningen. Kurze Strasse som man ser på bilden är t.ex. ett par kvarter från torget, och inte alls någon speciellt ansenligt gata. Sådan här julbelysning ser vi inte i Finland!

Inga kommentarer: