Sidor

lördag, december 20, 2014

Dag 20


Jag kunde inte välja foto, så det blir två stycken idag. Från samma plats då förstås.

Att få gå upp i en skyskrapa har nog varit en sådan där avlägsen dröm jag haft. Avlägsen säger jag, eftersom jag har förstått att jag inte kommer att resa till New York eller Shanghai i första taget. När jag befann mig i Tyskland såg jag dock min chans i Tysklands egen Mainhattan. Speciellt tur hade jag eftersom en av de tre flickorna jag bodde med var hemma från Frankfurt.

På bilderna står jag på taket av Main Tower, 200 meter över markytan. Jag tycker skyskrapor är mäktiga, både när man betraktar dem nerifrån och när man befinner sig upp på toppen av dem.

Där uppe på toppen hände något märkligt. Jag hörde plötsligt ett äldre par tala finlandssvenska! Jag kunde inte tro mina öron, och började naturligtvis prata med dem. Det visade sig att de var hemma från Jeppotrakten men nu bodde i Vasa. Inte är vi finlandssvenskar många, men vi verkar vara överallt! Detta kan jag säga eftersom jag på min första färd till Tyskland träffade på bekanta både på flygfältet i Vanda och i Köpenhamn.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Voi karamellsboodä va häfti utsikt.. Sku no va häftit ti slipp upp såstee högt jag å naagang :)
Tu verkar no ha henda me mytzi häfti juttuna under tett hittils förhållandevis korte liv :)

Sofie sa...

Hehe, du har så roliga formuleringar! :D Jo, det var nog häftigt faktiskt! :)