Sidor

måndag, september 09, 2019

Återkommande drömmar 1: Studiepanik

Något som jag är fascinerad av är drömmar. Vilka spännande drömmar brukar ni ha på nätterna?

Jag har och har under livets gång haft olika återkommande drömmar. Tyvärr är många av dem ångest- och panikdrömmar, eller mer sofistikerade versioner av mardrömmar.

Den mest störande återkommande drömmen jag har haft de senaste åren avslöjar den angst jag en gång kände för mina studier.

Drömmen kommer med vissa variationer, men häri består kärnan:

Jag får reda på att jag har några studiepoäng kvar att arbeta in innan mina studier är fullbordade.

Drömmarna är alltid fyllda med ångest och utgången ser negativ ut.

Utgångspunkten i drömmarna är så gott som alltid att jag har hunnit flytta tillbaka till Österbotten. Så problemet är hur jag ska lyckas ro i land med mina kurser. Några gånger har jag också allvarligt övervägt att flytta tillbaka till Åbo, trots att jag eller Anders kanske har jobb, trots att vi kanske har barn.

Det jag nu funderar på är om det finns någon möjlighet att avstyra drömmarna? Jag vet att dagstankarna kan ha stor inverkan på nattsdrömmarna. Har ni några idéer?

Borde jag dagtid peppa mig själv med tankar om att jag faktiskt är klar med studierna, eller att ifall jag skulle ha något på oklart skulle det vara lättfixat med distansstudier? Skulle det kunna hjälpa?

Hur som helst, jag är kanske inte helt förvånad över att sådana här drömmar dyker upp med tanke på alla svårigheter med studieplanen som dök upp under min studietid. Men det är faktiskt fem år sedan jag blev klar nu!

2 kommentarer:

Johannele sa...

Jag har också drömmar som återkommer periodvis (har redan bloggat om dem - för ganska länge sen) och åtminstone för mig handlar de i grund och botten inte om det de vid första anblicken verkar handla om. Så har du något i livet som stressar dig på liknande sätt nu som att slutföra studierna gjorde förr? Som gör att hjärnan återgår till gamla stressbearbetningsdrömmar? Typ slutföra något med huset som känns ändlöst?

Sofie sa...

Intressant! Det måste jag fundera på! Det kunde förstås vara husbygget, men det är nog irritation framom ångest jag känner där.