Sidor

torsdag, februari 05, 2009

Påskharar

Ja, nu är äntligen julchokladen bort från butikerna sen ett par veckor tillbaka. Efter att ha sett julgodis i butikerna under hela min Tysklandvistelse var det skönt att äntligen ha dem bort. Därför blev jag nästan knäckt när jag gick in i matbutiken idag. Vad såg jag om inte - massor av chokladpåskharar! På julgubbarnas plats stod nu påskharar, stora och små. Jag förstår det inte riktigt, har de faktiskt tänkt sig att vi kommer att köpa påskchoklad redan?

Idag hade jag mitt livs första muntliga prov. Temat var Gespräch (samtal), ett litet, intressant och lätt ämne. Jag och en annan erasmusstuderande hade provet på samma gång, och vi hade olika teman. Provet var väldigt kort, och jag tyckte egentligen det var ganska roligt. Man fick berätta om allt man visste. Så nu är mina få och små prov över, nu får jag koncentrera mig bara på mina uppsatser.

Jag berättade ju tidigare om julklappen jag fått av Hanna. Där jag får öppna en sida per vecka och där hon har skrivit något åt mig. Den här veckans uppgift var att baka runebergstårtor för mina rumskompisar. Jag har köpt alla ingredienser, och ska nu snart börja baka. Det blir intressant, för det är första gången jag bakar runebergstårtor. Jag önskar såå att de ska bli bra!

Igår hade vi filmkväll med rumskompisarna. Vi tittade på Mamma Mia och gjorde popcorn åt oss. Det jag (faktiskt) inte vetat förr är att man även kan sockra popcornen. Jag vet inte om man gör det här i övriga Finland (?) men i Tyskland är det åtminstone vanligare att man sockrar än att man saltar popcornen. För att alla skulle vara nöjda hade skålar med söt popcorn och salt popcorn. Mamma Mia- filmen var på tyska, men som tur var sångerna på engelska!

Här kommer några foton från vår filmkväll.







4 kommentarer:

Unknown sa...

Hur tyckt de att runebergstårtona smaka?? För min deil finns int e na godari bakelser än runebergstårtona (utan bittermandel)
Sockrade popcorn.... hmm, borde testas!!
Chokladen har tagit över världen... :)

Sofie sa...

Iaf två av mina rumskompisar tyckte om dem! :) Och jag bjöd på dem i församlingen också, och där var det nog några som påpekade att de var läckra! :)

Hanna sa...

Va bra :) Låter iaf gott! De e nog på tiden att påskhararna kommer till butiken, de e ju bara 2 månader till påsk!?! Tyskarna kan tydligen inte göra något smått.

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar