Sidor

söndag, november 13, 2011

Inredning och Iittala

Tack vare att min syster inhandlat Ljust&Fräscht-boken av Fredrik Lindström och Henrik Schyffert fick jag i helgens läsning några tankeställare om inredning. Jag fick småle åt våra förfaranden. Med ironi berättar de om dagens inredningstrender samt om våra förhållanden till inredning. Typiska inredningsfoton med tillhörande ironiska texter kryddar boken än mer.

Ett av de första fotona jag såg när jag öppnade boken var ett foto med Iittalas kivi-ljuslyktor. Naturligtvis, tänkte jag. Jag förstod att den här boken säkert hade något att säga mig.

Och jo, författarna har gjort en hel del skarpa iakttagelser!

Till slut ett citat ur boken (s. 193 och 195) som fastnade i minnet:
"Tidigare har människor utmärkt sig t.ex. genom att ha andra gardiner än föräldrarna. Vi går ett steg till - inga gardiner alls. Vilket hade varit det enda otänkbara för tidigare generationer, ett tecken på fattigdom, fönsterdrag och elände. Se där, en perfekt markering!"

Inga kommentarer: