Sidor

måndag, oktober 08, 2012

Om att inte orka resa


Resande är ett av de stora intressen som människor nuförtiden har. Orsakerna till varför man vill ut och resa är många, man vill se världen, man vill ha mera sol, man vill vara med om något extra, man vill lära känna nya kulturer och människor osv. Det är spännande och man får nya upplevelser, foton och minnen.

Jag och Anders har under de två senaste åren varit på fyra utlandsresor. Dessa resor har i sig varit väldigt fina, men ändå har under de tre senaste resorna en överraskande känsla vuxit fram, en känsla av att jag överhuvudtaget inte orkar resa mera. T.o.m. tanken på att få vara hem och skriva på sin gradu känns som ett skönare alternativ än att resa.

Resorna fram och tillbaka tar på krafterna, allt man gör under resan tar på krafterna, antagligen går man mycket mer än annars och man är hela tiden på väg någonstans. Även om man bor på hotell så är det inte ens riktiga hem och ifall man dessutom bor på hostell och delar rum med andra så får man aldrig vara ifred och vila upp sig i lugn och ro.

Tyskland är det enda landet jag behöver och vill resa till, men utöver det här resemålet så får det vara för mig, i alla fall för en tid. Just nu finns ingen lust alls, och jag har på känn att lusten inte kommer att komma tillbaka på en tid.

Så nu undrar jag om jag är den enda som känner på det här sättet, i en värld där resande och lust till resande är något självklart?

3 kommentarer:

pikkumyy sa...

Javisst är det märkligt!! Mitt största intresse har varit att resa. Har älskat att planera och drömma om resor, vara ute och upptäcka nya länder etc. Men sedan år 2010 när vi nog gjorde alldeles för många resor, så har jag nog bara fått nog. Lockar inte alls att resa nånstans över huvudtaget! Hemma är bäst och enklast helt enkelt. Ändå har vi nog rest ganska mycket. Men nu tycker jag det är skönt när vi inte behöver resa nånstans när vi har lilla Robin *blink*. Men nästa höst åker vi väl till Spanien. Men shit...först har man ingen lust att resa...och för det andra, så blir det ju än mera krångligt med ett litet barn. Ojoj...Nå, då har vi inte rest på över ett år, så kanske man börjar längta efter nån resa då...

Tror det är bra att inte resa för ofta, för då får man en annan längtan efter att resa och då kan man njuta mera.

Jag tror att jag de närmaste åren kommer att uppskatta kortare resor inom Finland och Sverige bara. Tror inte Robin behöver så långa utfärder. Nån zoo och sånt uppskattas kanske. Behöver inte vara så extra.

Sofie sa...

Oj, visste inte alls att du också har samma erfarenhet! Jag tror också att reslusten kommer tillbaka ifall man väntar en tid, och att reslusten kan hålla i sig ifall man inte reser för ofta! Och ja, barn uppskattar väl de små sakerna mest! :)

Hanna sa...

Ja hade samma efter utbytet. Men resfebern kom tillbaka :) Men känner nog igen mig.