Sidor

tisdag, december 15, 2009

Jullov

Igår skrev jag danskatent och skickade in min uppsats. Därefter började mitt jullov. Jullovet börjades med att genast köra upp mot Österbotten. Vi packade bilen full med väskor och vi var tre flickor som försökte göra det bekvämt åt oss i bilen. Efter 2 stoppar längs vägen (ABC förstås) och faktiskt 7h senare (så här är det när det är 80 km/h-begränsning) så kom vi fram till slutmålet. Vi förundrades över att vi nästan hade mer snö i Åbo än vad det var i Österbotten. Så var man hemma igen, och nu för en lång tid, närmare bestämt 4 veckor. Så länge var jag inte ens hemma under årets sommarlov!

Jag har bara varit hemma två gånger under hösten, så det är nog skönt att komma hemhem, att få umgås med familjen igen och att få undersöka vad man har kvar i sina lådor. (Det är alltid lika spännande att återupptäcka det man glömt bort att man har där.) Familjen hade laddat upp med mjölk och lillabror lagade julstjärnor kvällen till ära.

Nu har jag då alltså jullov. Och det är nio dagar kvar till jul! Det är egentligen skrämmande tidigt man har fått jullov! Så här långt jullov kommer jag nog knappast aldrig någonsin mer i mitt liv att ha. Men det betyder att jag hinner hjälpa till mycket att städa här hemma. Det är kanske helt bra med tanke på att jag ifjol fick jullov mycket senare och inte kunde hjälpa till med städningen.

Men nu undrar jag ännu en sak. Jag har ledigt, totalt ledigt. Och jag ska visserligen hjälpa till att städa. Men vad ska jag göra annars? Jag har x antal fler timmar ledigt per dag och y antal fler timmar ledigt per vecka än vanligt. Vad ska jag göra med dessa timmar? Med flickorna har vi bestämt att vi ska försöka träffas så ofta som möjligt, och det hjälper till lite att fylla ut mina timmar. Men jag har på känn att det under dessa fyra veckor kommer att samlas en hög med timmar som jag inte vet vad jag ska göra av med. En del ska jag försöka investera till det mest vettiga man kan investera dem i (bibelläsning, tid med Gud). Kanske Han visar hur jag kan använda mina timmar!

Inga kommentarer: