Sidor

torsdag, januari 16, 2014

Mammaledig

I dag börjar mammaledigheten. Fast att vara ledig skulle väl vara lite för lyxigt, så sånt blir det inte tal om. Vi kan säga som så: från och med idag får jag lite mer pengar för att studera. Både studiestöd och moderskapsunderstöd. Jo, sånt går för sig här i landet, och det är jag ju tacksam för!

Ledig blir jag i den stund jag lämnar in min avhandling. När det sker vet jag inte. Eventuellt någon vecka innan barnet kommer, eventuellt kvällen innan, eventuellt i juni. För tillfället ser det faktiskt ljust ut, och jag gläder mig åt det, men jag har lärt mig att man aldrig vet hur det blir med avhandlingar. Man har sin egen tidsplan, men sen när man får handledarens feedback så kan allt ändras.

Vanligtvis brukar gravida kvinnor önska att deras barn ska födas innan beräknat datum. Inte för att jag talat med alla gravida kvinnor på jordklotet, men det kan möjligtvis hända att jag är den första gravida kvinnan som hoppats att så inte ska vara fallet. Jag hoppas nämligen att jag ska ha ordentligt med tid att slutföra avhandlingsarbetet så att jag sedan kan ge min fulla uppmärksamhet åt barnet.

Det är det jag hoppas på - och det är också anledningen till en oro som jag burit på under hösten - att jag ska hinna bli klar innan barnet kommer.

Inga kommentarer: