För några år sedan gick jag en kurs i barns språkutveckling. Väldigt intressant, och redan då såg jag fram emot att få följa med processen på närmare håll.
Jag har sjungit några rörelsesånger för Elias, och det slog
mig att det inte bara är själva språket som ska läras in. Också alla symboler
är okända för barnet. Hur skulle han kunna veta att rörelserna jag visar betyder
”bygga”, ”okej” och ”apa”? Inte ens en av de mest självklara symboler förstår
han. Om jag pekar med handen mot ett föremål är det handen han tittar på och
inte föremålet.
Sedan är det ju inte bara att lära sig ett språk heller, utan
hela livet och verkligheten. För att förstå ord som sol, stol och kjol behöver
han ha sett föremålen. Barnets upptäckt av världen och språkinlärning är tätt
sammanknutna.
2 kommentarer:
sånger o ramsor är bra för intonation o språkets melodi o sånt. fast det har barnet iofs uppfattat redan i magen.
det finns bevis på att barn lär sig tecken före ord, och att tecken (dvs gester o tecknat tal) försnabbar språkutveckligen. så fortsätt peka, gestikulera o prata, man kan inte börja för tidigt.
Intressant! Det sjungs mycket här, Elias blir lugn av det. Och en del ramsor har jag börjat med också. Kanske jag borde satsa på än fler rörelsesånger! :)
Skicka en kommentar