Sidor

fredag, augusti 01, 2014

Barns språkutveckling


För några år sedan gick jag en kurs i barns språkutveckling. Väldigt intressant, och redan då såg jag fram emot att få följa med processen på närmare håll.

Jag har sjungit några rörelsesånger för Elias, och det slog mig att det inte bara är själva språket som ska läras in. Också alla symboler är okända för barnet. Hur skulle han kunna veta att rörelserna jag visar betyder ”bygga”, ”okej” och ”apa”? Inte ens en av de mest självklara symboler förstår han. Om jag pekar med handen mot ett föremål är det handen han tittar på och inte föremålet.

Sedan är det ju inte bara att lära sig ett språk heller, utan hela livet och verkligheten. För att förstå ord som sol, stol och kjol behöver han ha sett föremålen. Barnets upptäckt av världen och språkinlärning är tätt sammanknutna.

2 kommentarer:

freja sa...

sånger o ramsor är bra för intonation o språkets melodi o sånt. fast det har barnet iofs uppfattat redan i magen.
det finns bevis på att barn lär sig tecken före ord, och att tecken (dvs gester o tecknat tal) försnabbar språkutveckligen. så fortsätt peka, gestikulera o prata, man kan inte börja för tidigt.

Sofie sa...

Intressant! Det sjungs mycket här, Elias blir lugn av det. Och en del ramsor har jag börjat med också. Kanske jag borde satsa på än fler rörelsesånger! :)