Sidor

måndag, oktober 22, 2007

Min vecka hemma

Tacka vill jag föreläsningsfria veckan och det att vi inte hade någon tent! Nu fick jag komma hem i lugn och ro. Skolarbeten har jag förstås, men dem lagar jag under tiden lillabror är i skolan, så är jag ganska ledig sen på kvällen.

Jag anlände på torsdagskvällen, och vi hade en mysig hemmakväll. Jag har visat mina tre infilmade kassetter från Israelresan och därigenom själv fått uppleva resan igen. På fredagen var jag med pappa och lillabror och lassade vedklabbar från bilkärran. Det här låter fånigt, men det var faktiskt jätteroligt. Att få göra något med familjen igen var härligt.

På lördagkväll var jag och träffade mina väninnor. (Hjälp, jag har aldrig förut kallat dem väninnor, det låter så tantigt, men jag vet inte hur jag annars kort skulle förklara gruppen) Många av dem har jag inte sett på länge, så det var härligt att få samlas igen. Det var som på den gamla goda tiden. Och sen körde vi hem nångång på natten. (mellan 1 och 2 nångång)

Nästa morgon tidigt upp igen. Lillabror skulle spela trumpet i kyrkan, och jag måste säga att det var härligt att se så många i kyrkan, för pensionärer från omkringliggande byar var inbjudna. Det var faktiskt många i kyrkan, dock inte så många som inte var pensionärer. Jag tänkte när jag satt i kyrkan, att tänk vilken mäktig äldre generation vi har i Finland. Många som bett för landet. (antar jag) Hur är det nu med dagens generation? Jag avstår här från att svara på frågan...

Den här dagen fick vi höra en sorlig historia. En pojke född 1991 i Kronoby hade kört med mopeden och på något sätt sedan flugit i ån och drunkat på grund av att han slagit huvudet. Jag har sett den här pojken flera gånger, och det är så tragiskt att något sådant händer. Vilken tragedi för familjen och vännerna!

På kvällen for vi på min önskan ut och köra med pappa och lillabror. Den här veckan är en såndär nostalgivecka, då jag försöker få gjort sådant som jag gjorde förut. Och då är bilturen med pappa och lillabror ett absolut måste. Jag fick då uppleva något nytt i Karleby. De har nämligen för någon tid sedan piggat upp sundet med tre vattenfontäner med belysning. Nu har de dessutom två kvällar i veckan så att musik spelas, och i takt med musiken har vattenfontänerna sin egen uppvisning. Det är lite svårt att förklara, men det ser fint ut. Mot slutet kom det bästa. Då var vattenfontänerna hela tiden höga, men färgerna böt i takt med musiken, och alla tre fontäner samspelade. Först var t.ex. alla tre fontäner röda, sedan var det bara en som lystes upp, och sedan böt det så att bara en annan fontän lystes. Väldig svårt att förklara, men det var så fint när allting skedde i takt med musiken. Om ni har möjlighet, så kan ni ju själv och titta efter. Det torde vara på onsdagar och söndagar 20.30-21.00.

Jag gjorde undan skolarbeten så, att jag fick vara helt ledig på söndag. Det är en sådan princip jag gärna skulle efterleva, men nu när jag har haft två tenter två påföljande veckor, så vill inte tiden riktigt ge tillåtelse till det. Men nu fick jag alltså min första lediga dag på ett par veckor. Idag, måndag, började skolarbetet igen, men det är väl lika bra, annars skulle jag inte ha något att göra på förmiddagen.

Nu ska jag avsluta här, och snart fara ut på promenad med mamma.
Och jag är nöjd över att jag fick något uträttat här på bloggen.

Inga kommentarer: