Sidor

tisdag, februari 09, 2010

Att behålla lugnet när chocken kommer

Jo, idag fick jag världens chock. Och det var inte fråga om världens bästa chock.

För att lite spola tillbaka så kan jag berätta att jag under två års tid gick och funderade på biämne. Allting tydde på att det är bäst att välja engelska eftersom det finns bäst arbetsmöjligheter med den kombinationen men eftersom svenskan intresserade mer och eftersom jag efter två försök inte kom in på engelska så valde jag svenska. Det som däremot var lite negativt med det här valet var att man förutom 60 sp svenska dessutom måste studera 60 sp litteraturvetenskap. Men jag vande mig vid tanken att måsta studera 6 år istället för 5 år.

Idag kom då chocken. Det räcker inte med 60 sp svenska och 60 sp litteraturvetenskap. Såklart ska man ju ha 120 sp svenska och 60 sp litteraturvetenskap!!! Vet ni vad det här blir sammanlagt?? Jo, det blir 420 sp för hela studietiden! Det är 120 sp mer än vanliga studier, dvs. 2 år längre än vanliga studier; 7 år sammanlagt istället för 5! ... Men på något sätt överraskade det mig ändå inte, för det är ju ganska klart vid det här laget att mina studier ska måsta ha ett väldigt krångligt upplägg.

Nåja, min första reaktion var att jag blev ganska förbannad. Jo, alltså faktiskt. Varför har ingen berättat? Varför kan det inte stå på någon lättillgänglig plats? Varför skall man vara tvungen att studera två år längre än alla andra bara för att man vill studera svenska? Jag kan inte förstå!

När jag sedan fick lugnat ner mig lite så gjorde jag som min studiehandledare hade gett råd om första studieåret; nämligen att skriva upp på ett papper hur man organiserar sina studier. Och då kom jag fram till att ifall jag under tre somrar studerar 2o sp per sommar så kan jag bli färdig på sex år, precis som det var tänkt innan. Jag kom också att tänka på att ifall jag vetat det här när jag började så skulle jag antagligen inte börjat, men eftersom jag ändå trivs med svenskastudierna så kommer jag nog att fortsätta. Kanske visste Gud att jag inte behövde få reda på det före nu. (Dessutom behöver jag inte bekymra mig över sommarjobb de tre kommande somrarna :P )

Så slutsatser:
Jo, jag blev arg och förbannad.
Men med sommarstudier kan jag ändå bli klar på ca 6 år.
Och om jag fått reda på det tidigare så hade jag inte alls börjat studera svenska, och det hade varit synd.
Men snälla, kan inte det här ändras för framtiden, så att det bara kräver 90 sp svenska och 30 sp litteraturvetenskap t.ex.! 120 sp extra bara för att man har svenska som biämne är helt sjukt mycket!

4 kommentarer:

Annie sa...

Det där är verkligen sjukt. Jag visste nog att det handlade om extra studier när man läser ett "dubbelt" biämne så att säga: svenska + litteraturvetenskap. Jag har ju själv funderat på att ta svenska som biämne en gång i tiden. Men att det faktiskt handlar om 120 sp visste jag inte. Det är verkligen dåligt!

Jag förstår att du är arg. Det skulle jag också vara. Men det är samtidigt bra att man kan se ett visst lugn i dig. Det var ett slag i magen, men det är samtidigt en "värdslig" sak.

Hoppas att det där med sommarstudier går att ordna, så som du planerar. Man vet aldrig med ÅA. Lycka till! Gud kommer att ge dig styrka.

Förresten, tack för de fina orden på min blogg. Det värmer.

Stor kram,
Netti

http://cias-75.blogspot.com/ sa...

Usch, va jobbigt! Hoppas det går bra för dig ändå.
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Oj, ingen trevlig överraskning precis...! Men jag hoppas verkligen du kommer att trivas med dina studier fast det nu tar längre tid än du först hade tänkt. Helt otroligt att man måste läsa så många studiepoäng för ett biämne! Många styrkekramar till dig min vän! :) /Melinda

Mia sa...

Oj, igen precis trevlig överraskning int.
Jag är inte så insatt i bi och inte biämnen, men det låter nog otroligt mycket med 120 sp svenska, som du ändå har som biämne.
Men bra att du fick reda på det nu och inte om några år.
Styrke kramar till dej!!
Mia