Sidor

lördag, september 28, 2013

Akademisk humor

Nu är det egentligen inte fråga om humor, utan om realitet. Men jag kan ändå inte komma ifrån att jag tycker det är smålustigt. Jag håller på att läsa igenom en doktorsavhandling som ska refereras. Där finns det ibland detaljer som får mig att flytta fokus från sakinnehåll till de personer som står för uttalandena. Det här är inget ovanligt, men lite smålustigt.

Avhandlingen är skriven av en person vid namn Sandström, vilket förklarar varför jag tar upp det tredje exemplet:
"Ivars (1987: 45-63) har med utgångspunkt i resultaten av Ivars (1986) diskuterat frågan om [...]" (Man kan inte låta bli att reagera ...)
"I denna studie av dialektutjämning tillämpar jag ett sociodialektologiskt grepp (Auer och Hinskens 1996, Hinskens, Auer och Kerwill 2005)." (Auer och Hinskens fick en ny vän!)
"Då det gäller förändringarna i genussystemet visade Sandström (2003) att det finns goda skäl att följa upp variationen i Sibbo inom ramen för östra Nyland. Resultaten av Sandström (2003) stöder avgränsningen [...]" (Den ultimata bragden att få hänvisa till sig själv! Och tänk att få omnämna sig själv i tredje person!)

Inga kommentarer: