Sidor

söndag, september 29, 2013

Filmtips: Twin sisters

I helgen har jag och Anders sett en film som på originalspråk heter De tweeling,  och på engelska Twin sisters.*

När vi sökte efter filmer i bibban var det titeln "Kaksoset" som fick mig, som är gift med en tvilling, att bli intresserad. När jag sedan såg att den handlade om andra världskriget visste jag att den skulle bli sevärd.

Filmen handlar om två tvillingflickor som efter föräldrarnas död blir åtskilda. Den ena flickan kommer till en rik familj i Holland, den andra till en fattig i Tyskland. Så småningom är andra världskriget ett faktum. Den tyska systern blir förtjust i en SS-soldat, den holländska systern i en judisk man. Systrarnas olika öden och möten med varandra är dramatiska. Det finns många teman och budskap i filmen, och den väcker tankar och starka känslor inom mig. Verkligen en film jag rekommenderar.

_____________________________________________________________________

*Regisserad av Ben Sombogaart, baserad på en roman skriven av Tessa De Loo. Språket som talas är tyska och holländska. Men detta är inget hinder för att se filmen, eftersom textning finns.

1 kommentar:

Waenthoronien sa...

Oj, jag tror jag kanske har läst den boken nån gång för väldigt länge sen!