Sidor

onsdag, oktober 30, 2013

"Gläd er!"

I bibeln står att vi inte behöver oroa oss (Matt 6). I och med att det som gravid inte är bra att stressa och angsta har jag medvetet försökt låta bli att göra det. Det har funnits saker som stressat upp mig (biämnesavhandlingen) men jag har försökt undvika att oroa mig. Jag gladdes åt att hitta ett bibelställe som säger "Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er." (Fil 4:4) Det här bibelstället är på något sätt ännu mer konkret än uppmaningen att inte oroa sig. För när man tänker på att inte oroa sig, är det svårt att komma fram till vad man ska göra istället. Man kanske bara tänker "Oroa dig inte!" vilket gör att man fortsätter fokusera på oron. När man istället tänker "Gläd dig!" är det lättare att förstå vad man ska göra, och i tankarna distanserar man sig från oron.

I höst har jag alltså försökt lära mig att glädja mig även om det finns orosmoment och oklarheter i livet. Just nu är jag glad dubbelt upp: jag gläder mig åt att få träna mig på en sån sak som att vara glad och jag gläder mig åt att mitt orosmoln faktiskt börjar skingras - jag har nämligen kommit igång med biämnesavhandlingen, och upplägget känns ganska klart. Framtiden känns ljus.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Å så har du ju en hel massa vänner, studiepoäng, en gubb, ett bebisbörjan och en gemensam bil (me gubbi din) ti gläd de över, så he bordi ju it va svårt för de ti gläd de :D

Don't worry, be Happy :)

freja sa...

du är utmanad, kolla min blogg!