Sidor

onsdag, november 06, 2013

Utmanad

Tack Freja för utmaningen! Här kommer mina svar till listan.
 1. Om du skulle vara ett djur för en dag, vilket djur skulle du vara och hur skulle du spendera din dag?
Jag tror jag svarar fågel, för jag skulle vilja kunna flyga. Dagen skulle jag spendera i luften och styra kosan mot olika intressanta mål.
 2. Om du fick vara världsbäst i en sport, vilken sport? Och varför?
Volleyboll. Självklart. Man får en sån otrolig kick av att rädda svåra smashar och få till en bra smash själv (det där andra har jag bara fått provsmaka på än så länge ... ). Teknikspelet är helt underbart. Det är den ädlaste sporten enligt min mening och otroligt kul, när det går bra.
 3. Vad är det absolut mest osexiga egenskapen du kan tänka dig hos en annan individ?
Nonchalans.
4. Om du bara fick bära en färg för resten av ditt liv (kläder, accessoarer m.m), vilken färg hade du valt?
Jag tycker om lila, men jag tror det skulle kunna bli väl skrikigt med endast lila resten av livet. Så jag tar det säkra och väljer blå.
5. Föreställ dig ett parallellt universum och att du möter dig själv för 10 år sedan, vad hade du sagt till dig själv?
"Ta inte så stor stress för skolan! Jobba bra, men jobba mer för att faktiskt lära dig något än att få 10 i provet. Ta ingen stress för proven!" (Och efter ett par dagar som vikarie skulle jag tillägga: "Men var snäll åt lärarna! - som du väl nog ofta är.")
"Att du följer dina principer är på riktigt bra! Det kommer du att känna dig stolt över framöver i livet! Och i fall där du inte lyckas med detta, eller i fall där du kanske faller för grupptryck: stå på dig! Att vara som alla andra är på inget sätt intressant."
"Var inte avundsjuk på andra! Se istället till att tycka om människorna! Alla har sina med- och motgångar.
6. Vilket är ditt absoluta drömyrke, om du får hitta på vad som helst du kan försörja dig på?
Jag kunde tänka mig att rita egnahemshus åt folk. Eller skriva något i någon form.
7. Hitta på ditt eget superhjälte alter-ego, vad hade du hetat, vilken hade varit din superhjälte kraft och vilka crimes hade du bekämpat?!
Freja skrev bra om att bekämpa ensamhet. Jag skulle vilja vara en vän åt ensamma. Dessutom skulle jag vilja bekämpa mobbning. Det finns väl en hel del annat jag också skulle vilja bekämpa, men de här sakerna dyker först upp i tankarna. Superhjälptekrafter som skulle behövas skulle t.ex. vara att se var dessa människor finns, och sedan ha förmågan att finnas till hands, uppmuntra, ställa saker till rätta och vara en bra vän. Namnet? Kanske Freundina ... (öh??)
8. Fattar du beslut baserat på logik och objektivitet eller grundade på personlig värdeskala?
Nu har jag lite svårt att tolka vad "personlig värdeskala" är (principer? Känslor?). Dessutom har jag svårt att tänka mig in i en beslutssituation. Jag försöker väl nog tänka på konsekvenser, på vad som är bra för olika människor osv., men jag kan tänka mig att känslor alltid påverkar. Sen är ju valsituationerna så olika (Ska jag köpa godis idag? Vill jag gifta mig med den här mannen?). Mindre beslut är väl mindre genomtänkta än stora.
9. Välj 3 olika sorters sötsaker/snacks som skulle vara de enda 3 du fick äta för resten av ditt liv. Vad hade det varit?
Fazers blå. Kladdkaka. Chips. 
10. Vilka 3 egenskaper tror du att din innersta krets skulle beskriva dig med om de fick frågan?
Pålitlig, lyssnande, samvetsgrann.

Det skulle vara roligt om Johanna, Niklas och Netti ville ge sina svar till frågorna.

1 kommentar:

freja sa...

jej, tack för svaren :)