Sidor

söndag, maj 25, 2014

Snart Österbotten

Om ungefär en vecka flyttar vi. Det finns mycket jag ser fram emot med flytten:
 
Berörande lägenheten:
- 45 m2 blir 70 m2.
- Trerummare istället för (stor) etta. Skilt sovrum, där en vuxen kan vila, förhoppningsvis ostörd från en i vardagsrummet gråtande baby. Ett extra rum, vilket innebär att vardagsrummet och sovrummet kan befrias från skrivbord, klädställningar och andra störande element.
- Egen ingång! Inga trappuppgångar, inga hissar, inga korridorer. Inget stort projekt för att ta sig ut på bar mark.
- Utgång även till bakgården. Detta torde innebära att skugga alltid kan hittas åt den tupplurssugna babyn.
- En lägenhet som uppfyller de krav jag har på lägenhet (just nu). Tidigare har jag knappt haft några krav alls. Men som förälder ändras detta!

Berörande Österbotten:
Behövs verkligen en förklaring? Nå, ska försöka, även om det egentligen inte kan beskrivas i ord.
- Nära, eller i alla fall närmare, till våra familjer. Oerhört viktigt nu i småbarnstiden, men även annars.
- Under en bilfärd från låt oss säga Malax till Nedervetil (en rutt på ca 2h) finns det många vänner och släktingar man kunde sticka sig in hos.
- Jag får känna mig hemma igen. Något jag inte gjort på flera år.
- Österbotten!
Nu börjar ord kännas överflödiga. Endera förstår man eller så förstår man inte.

Berörande Kvevlax:
Om Kvevlax vet jag inte så mycket mer än det man kan läsa på internet, vilket innebär att jag bara kan föreställa mig hur livet där kommer att gestalta sig. 
- Jag ser fram emot att få bo i en svensk by på en radhusgårdsplan (tillsammans med andra barnfamiljer).
- Jag önskar att vi får lära känna människor där, hittar gemenskaper (församlings-, idrotts-, familje- ...) och på olika sätt trivas. 
- Lång väg har vi inte till centrum med bl.a. bibliotek, matbutiker, rådgivning, Finlands bästa bageri m.m. 
- Inom en radie på 1 km finns, mig veterligen, tre församlingar.
- Enkelt och snabbt att ta sig till villan.
- Bara 15 km så är man inne i Vasa.

Inga kommentarer: