Sidor

fredag, maj 09, 2014

Utvärdering av Tammerforsåret

Den här tiden på året ifjol såg jag framemot att få flytta till Tammerfors. Nu ser jag fram emot att få flytta bort härifrån. Det är dags för en utvärdering av året och jag utgår från den listan som finns i ett blogginlägg från 16 maj 2013, där jag listade upp tio orsaker varför jag såg framemot flytten till Tammerfors. Hur gick det riktigt?

1. Jo, Tammerfors är en väldigt vacker stad. Jag är kanske inte så imponerad av byggnaderna i staden, men nog av naturen! Vi hade glädjen att få bo på en väldigt vacker plats i Tammerfors, när till sjön, vacker skog och en hög ås med sjöutsikt. Den vackra naturen var nog det som imponerade mest på mig.

2. Jag pendlade till Åbo nästan varje vecka under hösten, därför var det bra att vi inte bodde så långt därifrån. Men speciellt nära Österbotten är man ju inte i Tammerfors heller. (Och p.s. jess, nu flyttar vi på riktigt till Österbotten!!)

3. Att ta sig ur den finlandssvenska bubblan är inte riktigt lätt. Jag skulle definitivt vilja. Men sen om det lyckas beror på en rad omständigheter, så som hur modig man är, i vilka kretsar man rör sig (i vårt fall typ inga kretsar), vilken slags kyrka man råkar besöka (t.ex. en stor en, där man smälter in i mängden så till den grad att man inte märks), tidsbrist m.m. Min enda långvariga kontakt med någon finskspråkig var rådgivningstanten. Det här är nog en av de största förlusterna från det här året, eftersom jag såg framemot att få knyta finska kontakter.

4. Som tur bodde småkusin Bibbi i stan! Egentligen väldigt osannolikt att vi båda skulle bo i den otippade staden Tammerfors under samma år! Med honom besökte vi församlingen vid flera tillfällen. Det lyste nog upp tillvaron när man fick träffa honom.

5. Jag och Anders har  haft lite svårt att komma oss iväg på resor till finska städer, fastän vi diskuterat saken. Men nu behöver vi i alla fall inte harmas för att vi inte kommer att resa till Tammerfors på en lång tid.

6. Jo, vi var till en finsk församling under hösten. Men församlingen var för stor för att man naturligt skulle kunna knyta starka kontakter. Däremot träffade vi en finlandssvensk tjej! ;) En vidare stark orsak till varför vi inte fick några kontakter där var att vår tidsbrist hindrade oss från att gå med i en cellgrupp. Visst finns det goda chanser att få finska kontakter när man besöker en finsk församling, men ... jag tror nog det blir en svensk församling nästa gång.

7. Suck. Att jag ens vågade mig på en jämförelse med flytten till Göttingen. Omständigheterna vid de två olika flytten var nog helt olika. ... Eller okej, kanske man kan säga att utgångspunkterna var ganska lika, men resultaten blev väldigt olika p.g.a. olika omständigheter.

8. Jo, jag tänker fortfarande att det är något alldeles extra med städer med nöjesfält. Men inte vet jag om man blir lyckligare av att bo i en sådan stad. Och har vi varit till Särkänniemi ens en gång under tiden vi bott här? Nej. (Beror kanske på att vi var där sommaren 2012.)

9. Experimentet utfört: Det gick inte så bra. Och det blev ju lite tråkigt när man blev gravid och fick barn. I den situationen vill man gärna ha vänner runtomkring sig. Som tur har jag haft flera besök av flera vänner från andra orter.

10. Haha. Ja, jag fick ju rusa in i ett nytt jobb , men det var inte så mycket att fundera över. Bara att förbereda sig på. Fast det hade jag nog kunnat göra i Österbotten också, antagligen ännu bättre där.

Till sist vill jag publicera bilder på de goda sidorna med Tammerfors, nämligen naturen. Den har jag i alla fall njutit av.


3 kommentarer:

Melinda sa...

Ska bli roligt att få ha er hemma i Österbotten! :)

Sofie sa...

Härligt att höra! :)

Bibbi sa...

Seij till, tå ni hittar na bussiarian paikka än pyynikki... Slår ju tilomee Kutus me Hästlängder på somarn. Ha de bra på ert nya ställ saan.