Sidor

måndag, juli 27, 2015

Close up-filter

Jag äger hittills endast det objektiv som kom med kameran, ett objektiv med 18-55 mm brännvidd. Men ni kanske har sett att jag i vissa inlägg nämnt att jag använt close up-filter. Det är ett filter som lätt skruvas på objektivet, och ger en makroeffekt, så att man kommer närmare föremålet. Filtren har styrkor såsom +1, +2, +3, +4, +10. Jag har köpt två filter med styrkorna +3 och +4, och ihopskruvade bildar de en styrka på +7. Jag kommer antagligen någon gång att köpa ett filter med styrkan +10 och får då se om den fungerar bra.


Två hopskruvade close up-filter.

Effekten av close up-filter.

Fotat utan close up-filter.

Fotat med två hopskruvade close up-filter med den sammanlagda styrkan +7.


Naturligtvis kan ett close up-filter inte mäta sig med ett riktigt makroobjektiv. Men vill man för en billig peng bekanta sig med makrofotografi, så är dessa filter prisvärda. Från kamda.se fick jag ett filter för 79 kronor (8,40 euro).

Close up-filtren har verkligen berikat mitt fotograferande. Eftersom de är enkla att montera på, har jag dem för det mesta med mig, och utan dem hade jag t.ex. inte kunnat ta dessa två foton:



Det andra fotot visar att en styrka på +7 visserligen är bra, men inte på något sätt tillräcklig. Visst hade det varit kul att få myran ännu större. Jag kommer som sagt troligtvis att satsa på ett close up-filter med en styrka på +10, men annars tror jag inte att ett makroobjektiv är bland de två första objektiven som jag satsar på i framtiden. Tele - och vidvinkelobjektiv intresserar mig mer nu när jag kan fotografera en del makro.

Observera ännu att ett close up-filter inte förstorar föremål som befinner sig på långt avstånd, utan det kan användas endast för att fotografera föremål på nära håll.

2 kommentarer:

Waenthoronien sa...

Stort tack för tipset! Jag klickade precis hem några filter jag också :)

Sofie sa...

Oj, vad kul! Hoppas du får roligt med dem!