Sidor

tisdag, februari 01, 2011

kött kött kött!

Jag är inte den typen som börjar med dieter. Oftast innebär dieter att man ska äta sådant som jag inte tilltalas så värst mycket av (t.ex. mycket sallad, bönor... ) och att man måste utesluta sådant som jag tycker mycket om (kött). Nu har då plötsligt LCHF dykt upp och man hör talas om den mer och mer, och man hör om fler och fler som går på LCHF. Jag har varit omringad av LCHF-influenser redan en tid och förra onsdag började jag min dag med ägg och bacon och har därefter fortsatt på LCHF-linjen.

Med en veckas erfarenhet kan jag ännu inte säga speciellt mycket om dieten. Jag har inte gått ner något ännu och jag känner inte till många recept ännu. Däremot är det kul att gå på en diet där man får äta mycket kött! Och m.h.a. den här dieten har jag hittills lyckats hålla sockersuget borta. Kanske beror det på min beslutsamhet att avhålla mig från sådant eller så beror det på att sockersuget inte framkallas i så hög grad när man äter produkter som kött och ost.

Hittills har matintaget varit ganska ensidigt och det beror på att jag ännu inte har börjat googla fram olika recept. Jag har ätit mest ägg, bacon och kött och de är så grova matprodukter att jag bara längtar efter något lättare och färgrannare. Vi hade en konservburk med ananas här hemma och jag har aldrig kunnat tro att jag skulle vara så sugen på ananas.

Jag kommer knappast att följa LCHF till 100%. Jag tycker inte det är speciellt trevligt att fara på besök till någon och måsta tacka nej till allt de bjuder. Och när jag nångång far hem till familjen så vill jag kunna äta som de andra. Och speciellt när jag far till Tyskland i mars så vill jag kunna njuta av vad som finns att ätas där. - Men annars kommer jag att fortsätta med LCHF nu så länge jag finner det relevant.

1 kommentar:

Bibbi sa...

Häftit. JA tycker å om köte :D