Sidor

fredag, april 15, 2011

Jubla och var glad

Saligt är det folk
som vet vad jubel är,
HERRE, i ditt ansiktes ljus
vandrar de.
I ditt namn gläder de sig alltid,
genom din rättfärdighet
upphöjs de.
Ps 89:16-17
Ofta när jag hör ordet jubel börjar jag genast tänka på en viss sång som KU:s gospelkör sjunger på en av sina skivor. Jubla till Herren i alla länder, kom tjäna Herren med glädje... Sången baserar sig på Ps 100. Och jag blir så glad av sången.

Jag tror att Gud håller på att jobba med mig med temat jubel och glädje. Det är så enkelt att klaga och vara negativ. Men konsekvenserna är däremot inte så enkla. Ifall man klagar på allt så blir allting tungt. Skolarbetet blir tungt. Städandet blir tungt. Morgnarna blir tunga. Dessutom smittar man av sig och gör andras vardagar tunga.

I de två bibelverser som jag nämnde talas det om att de som kan jubla är saliga, och att de får glädja sig. Herren är glädjens källa, och ifall vi vandrar med Herren kan vi få ta del av mera glädje.

Jag vill varken göra mitt eller andras liv tunga, och därför vill jag försöka byta ut min klagan mot jubel. Men det innebär en kamp, det kommer inte att lyckas varje gång. Jag är tacksam för dessa bibelverser som påminner mig om att jag får jubla och vara glad.

1 kommentar:

pikkumyy sa...

Så intressant! Jag har själv gått från pessimist till optimist...lite så känns det. Förut klagade jag (mest sådär inombords nog) på en massa och allting blev väldigt tungt då också. En dag bestämde jag att nu får det vara nog. Jag har sen dess levt med tanken att "en positiv tanke föder en annan positiv tanke" och det ger sedan en kedjereaktion. Klart att man inte alltid lyckas, man är ju mänsklig. Men i det stora hela blir man mycket mera positiv och optimistisk. Nu igen är jag nästan lite über och allting är så härligt och allting är så ljuvligt och allting ordnar sig och allt blir nog bra. Klart man ska vara realist också, men det är nog mycket härligare att leva när man lever med en positiv och optimistisk syn på livet! :) Kramar!