Sidor

söndag, april 29, 2012

Kärleksfullt

Det är konstigt hur man på sitt modersmål inte lägger till djupet av ords betydelser. På främmande språk, t.ex. när man lär sig ett nytt ord, kan man ibland inse något nytt, ett nytt djup, i ordet. En sådan här aha-upplevelse hade jag för några dagar sedan. Då faktiskt gällande ett svenskt ord. Jag var på skolan och såg en plansch av något slag där ordet "kärleksfullt" fanns utklippt och stod helt för sig självt. Det konstiga var att jag inte genast tänkte på det här ordet så som jag brukar tänka på det, utan jag fastnade först vid "fullt" för att sedan läsa hela ordet: kärleksfullt. Då insåg jag vilket oerhört vackert ord det är. Att handla kärleksfullt innebär inte bara att vara lite snäll åt någon. Det innebär att man i hela sin handling är full av kärlek. Kärleksfullt - full av kärlek.


Inga kommentarer: