Sidor

måndag, september 15, 2014

Vi flyttar!

Jag nämnde ett avtal i ett tidigare inlägg och sade att jag skulle berätta mer om det en annan gång. Här kommer då nyheten: det var ett hyresavtal det var fråga om! Lägenheten vi nu bor i behöver renoveras och vi ska flytta! Inte så långt dock. 60 steg från vår nuvarande bostad. (Ni behöver inte helt skrota den gamla adressen ur minnet.) Elias kommer därmed vid en ålder av åtta månader att ha bott i tre lägenheter. Inte illa! Eller nåja ...

Jag är tacksam för att vi har möjligheten att bo kvar i Kvevlax och här på gården. När det blev klart att vi behöver flytta, sörjde jag det faktum att vi skulle bort från lägenheten och området. Jag har varit så nöjd med stället! Men nu är det då bara lägenheten vi ska bort från, inte området. Hurra!

Så, lägenheten då? Ja, jag tycker ju det är intressant med lägenheter. Så trots att det är tungt att flytta, är det lite pirrigt med ny lägenhet. Jag har trivts väldigt bra med den lägenhet vi bott i, och det finns säkert vissa fördelar vi inte längre kommer att få åtnjuta. Men positiva och intressanta detaljer är att:

  • Ca 75 m2 blir 95 m2. (I vår 45 m2-lägenhet i Tammerfors kunde jag inte föreställa mig att jag några månader senare skulle bo i en 50 m2 större lägenhet!)
  • Trerummare blir fyrarummare. (Vi får bort tävlingscykeln från köket!)
  • Tre inomhusdörrar blir sex.
  • Större kök.
  • Bakgården blir större. (Och insynen likaså.)
  • Köket (läs: diskhögen) är mera undangömt.
  • Mycket förvaringsutrymme blir än mer förvaringsutrymme!
  • Jag tror och hoppas att lägenhetens planlösning gör det enklare för oss att hålla ordning i lägenheten.

    Bakgården vi haft hittills.
    Nya bakgården.

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Tur et du avslöja e nu. Huld på ti dö åv nyfikenheit, baket att ha läst förra inlägge :)

Ida B. sa...

Har så hög igenkänningsfaktor med cykeln! Jag tror min bror har TVÅ cyklar i sitt vardagsrum och om vi inte hade ett garage man kunde låsa så skulle nog också far min ha cykeln med sig i sovrummet :)
Om Anders saknar någon cykelkompis så kan han bara höra av sig. Jag känner åtminstone en Stefan som brukar vara ute och cykla. Min bror brukar också komma till Kvevlax från Smedsby för att cykla. Det kan hända att de kör mycket terrängcykling just nu, men nog tror jag att de far ut på landsvägscykling också.

Sofie sa...

Bibbi, du är så rolig!! :D Ida: Oj, två i vardagsrummet! Vi har två cyklar, men den ena lyckades vi gömma undan i ett rum redan i förra lägenheten. Bra att veta att det finns cyklister här i trakten. Vi träffade faktiskt din kusin (om du är den Ida jag tror du är :P ), och Anders och han diskuterade också det gemensamma intresset cykling.