Sidor

torsdag, april 27, 2006

Med resan i bakfickan

Nu sitter jag i skolan och har hålpass. Jag har inte varit i skolan på en vecka, och det känns konstigt att vara tillbaka. Som tur var största delen av vår årskurs borta, så lärarna ordnade förhoppningsvis inte väldigt intensiva timmar när vi var borta. Men det kan ändå vara tufft att komma tillbaka till fem olika ämnen där man varit borta fyra timmar. Jag lyssnar förresten på Queen nu. Jag tror jag har fått nåt fel, och det tyckte M. också. Queens låtar ringde nämligen i mina öron när jag var på resa, och jag hade inte tillgång till att lyssna på dem. Lillabror har också planerat beställa efter två LP-skivor av Queen. Det betyder att man får höra fler låtar.

Resan var underbar. Jag vet inte var jag ska börja. Jag tror inte jag orkar berätta vad som hände dag för dag. Jag skrev redan dagbok under resan, och det kunde vara tungt ibland. Men jag kan ta lite plock härifrån och därifrån. Resan betydde 7 nätter hemifrån. Första natten spenderades på nattåg till Helsingfors. Jag tror nog att alla sov. Iaf de flesta. Men jag kunde inte somna på tåg, så första natten blev sömnlös. Vi steg av vid Tikkurila, och det kändes lite vemodigt. Här har jag stigit av förut för att få hälsa på min vän H. och denna gång skulle jag inte få se henne. När jag ännu var inne i tåget och började se stationen funderade jag hur detta skulle kännas. Vemodigt skulle det kännas i alla fall! När jag steg ut från tåget var jag helt ovetande av den fina överraskningen, och plötsligt bara hoppade hon framför mig. Ooh, vad roligt!! Vi hann tala några minuter (iaf några minuter längre än jag hade trott), men sen for vi iväg med bussen till flyget.

Vi steg på flyg och landade i ett varmt Polen. Körde flera timmar. Roligt att se Polens landsbygd och hus. De flesta hus var ganska (väldigt) fattiga, och var enadelt enbart gråa, eller så hade de alla möjliga blandningar av färger. Jag såg ett hus med grön grund, blåa väggar och grönt tak. Vi stannade och åt middag på ett ställe, och där satt vi alla vid ett lååångt bord. Det visade sig sedan vara en trerättersmiddag. Jag är inte så vana vid 3-rättersmiddagar (hade jag ens någongång ätit 3-rättersmiddag förut?), och tyckte det var ganska häftigt. Men sedan åt man det så många gånger, så jag blev trött på det. Nåja, för att inte dra ut på texten ska jag hoppa framåt. Vi sov tre nätter i Krakow, Polens andra största stad med 800 000 invånaren. Stan hade en väldigt fin "gamla stan", där vi for in genom en port. I gamla stan finns St. Mary´s Church och en saluhall. När vi var där höll de på att restaurera vägar. (säger man restaurera? Gäller det inte mer hus å sånt? Nåja...)

Under vår resa besökte vi 4 koncentrationsläger. Auschwitz och Birkenau i Polen, och Sachsenhausen och Ravensbrück i Tyskland. Många foton togs därifrån och jag har funderat om jag kanske ska laga en skild fotoalbum för koncentrationslägren. I Polen besökte vi förutom koncentrationslägren även en saltgruva. Vi gick ca 2 km runt nånstans under jorden. Som lägst befann vi oss 150m under jorden. Jag tyckte vi hade gått långt och efter allt gående hade man såra ben. Ändå hade vi bara sett 1% av hela gruvan. Jag skulle INTE vilja gå igenom hela. När det gäller vädret, så fick vi det bästa vädret man kunde tänka sig. En dag var det speciellt hett. Och aldrig när vi var ute regnade det. Våren hade hunnit långt, och jag bara önskade att man inte behövde komma tillbaka till ett vitt land när vi sen sku tillbaka till Finland.

Tyskland var ett härligt land att åka till. Mestadels därför att jag och två vänner med mig läser tyska, och vi var därför speciellt intresserade av landet. Vi hoppades på att här få se mer av det lands språk vi läser, och vi hoppades få öva oss. Först såg det lite dåligt ut. Det var mest "hallo!" och "danke schön" vid butiker. Lite annat fick jag också säga vid hotellet när jag for och fråga efter större handdukar som inte fanns och sedan mera toalettpapper. Men det var roligt, för andra sista kvällen på hotellet i Tyskland så råkade vi på två barn på hotellets bakgård. Av någon anledning började vi prata med dem. (okej okej... jag börja prata med dem för att jag ville träna språket) Det var roligt att tala med dem, för de var enkla att handskas med!:) Nu fick jag för första gången ordentligt tala tyska med riktiga tyskar. Det kändes fint.

I Tyskland blev jag också tillrättavisad av en polis. Jag känner mig mycket kriminell. Vi "håsade" nämligen när vi for över vägen. Förstås kom en polis då, och kom och tala med mig. Han försökte tillrättavisa mig på tyska, och eftersom jag inte klarar mig HELT på tyska så frågade jag om han kunde säga på engelska. Men han kunde tydligen inte engelska, utan försökte förklara på tyska. Jag förstod nog ungefär vad han menade och nickade och log. Härefter ska jag alltså titta nogat när jag går över vägen, och sedan kunna gå helt lugnt över vägen. Man ska inte gå över vägen om man inte vet om man ska springa eller gå.

Vi fick 2-timmars guidad rundtur i Berlin med buss. Det var härligt att se hela stan och olika byggnader. Vi fick t.ex. se olympiastadion. Det finns så coola hus i Berlin! Moderna hus i glas och häftiga vinklar och skönt utseende. Helt i min stil!:D

På flyget hem satt jag bredvid två japaneser. Mot slutet av färden började jag tala med dem. Jag var intresserade av att veta varför de kom till Finland. De var två kvinnor här från jobbet. Men ena verkade iaf väldigt intresserad av Finland och talade om Vappu och Midsommer. På tåget träffade vi på en söt liten pojke med en kamera telefon i hand. Vår skola och den andra skolans elever (som var med oss på resan) satt nu i en vagn. Och i gången kom denn några års-gamla pojken. Han såg helt söt ut, och plötsligt började han ta bilder av olika elever. Han blev lite generade när vi började skratta, och han sprang bort. Men han kom nog tillbaka. Många gånger! Själv måste jag också fota denna pojk, å min sista bild av honom var en bild där han tog bild av mig. Det här var en rolig avslutning på resan.

Nåja, det var lite från min resa. Jag kan ju tillägga ännu att vi nog var på Ku´Damm i Berlin!;) Och lite pengar for nog åt där. Men nu ska jag åträtta lite ärenden här ännu under mitt hålpass. Om du vill höra mer om resan är det bara att fråga!:D

Ha det alla så bra! GVME!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men va ljuuvligt ni måste ha haft d!! Ser fram emot ditt samtal sen. Vill höra...ALLT!!=D Men GOSH...var Krakow verkligen SÅÅ stort???? *chockad* Jag hade trott att den var i stil med Åbo. WOW lixom... Men syrryrr...har du kommit i konflikt med tysklands polis också. Ojojoj *tittar och skrattar hjärtligt*. Kriminell syrra där! Vi hörs!! *kramizar*

Anonym sa...

Låter som om du hade en toppen resa! MEn de va säkert precis de du väntat dej, så bra på de viset! De va alldelse super att få se dej o rörande också. Sååå länge sen sist. Men vi ses väl sen i början av juni? Hur e de me mattakursen? Pappa sa att han kan anmäla dej om du e säker att du vill komma, För oss passar de nämligen helt rikit absolut :P. Så kom! Ha ett bra slut på terminen! KRAM o Gud välsigne dej rikligen! ><>