Sidor

tisdag, januari 06, 2009

Som flickan i boken

Hela gårdagen gick till resande och en kort visit hos Hanna. På kvällen kom jag fram till Göttingen och kunde konstatera att resan gick bra och smärtfritt. Den trevliga överraskningen var förstås att det fanns snö i Göttingen, och mer än det fanns den gången det snöade i november. Mina rumskompisar säger att Göttingen inte har haft ordentligt med snö sedan 2005, så jag är glad över att jag får vara i Göttingen just den här vintern. Just nu skiner solen även starkt därute och man får kisa för att inte bli bländad av snön när man tittar ut. (Vi har -8 grader och soligt.)

Jag fick en glad välkomst igår av mina tre rumskompisar och vi konstaterade att nu var vi alla samlade igen. Det är nog roligt med alla rumskompisar på plats, för vi gjorde inte mycket annat än pratade och skrattade igårkväll. Ena flickan hade förlovat sig under jullovet och någonstans därifrån ledde samtalet till att vi pratade om roliga namn och namnkombinationer.

Dagens rubrik berättar om julklappen som jag fick av Hanna. Jag känner mig faktiskt lite som flickan i boken P.S I love you efter att jag fick den här presenten. Handlingen i boken där går ut på att den här kvinnans man dör i cancer och därefter får hon ett brev som är skriven av mannen. Där skriver han att han kommer att sända henne nio (var det nio?) brev där hon får olika uppdrag av honom. Dehär breven skall hjälpa henne att kunna forstätta leva normalt och hitta glädjen i livet igen. Det som jag fick i julklapp är ett album och jag får öppna ett nytt blad varje vecka. När jag öppnar ett nytt blad får jag läsa en text och där ingår bland annat någon uppgift. Det som gör att albumet liknar breven i boken är spänningen i att inte veta vad som kommer näst och att veta att där finns ett uppdrag eller något att läsa. Den tydliga skillnaden mellan mitt album och breven är att breven i boken skulle hjälpa kvinnan att komma vidare från det som hänt medan syftet med mitt album är att sysselsätta, glädja och uppmuntra mig under min tid här i Tyskland och samtidigt påminnas om mitt liv i Finland, dit jag om en tid kommer att återvända. Jag vet inte hur Hanna har kommit på den här idén, men den är helt enkelt suverän! Jag vill se till att jag gör veckans uppgifter jag fick, och jag är tacksam för bibelställen som finns med!

Nu ska jag till butiken och handla mat så att jag har något att äta. Det är ingen helgdag idag (trettondagen) i Niedersachsen, så butikerna är öppna som vanligt.

1 kommentar:

Hanna sa...

Hast du etwas gekauft? Bilder bitte!