Sidor

söndag, december 21, 2008

Fammo o Anna

Fammo och hennes syster Anna är nog människor som fäller kommentarer som man inte kan låta bli att skratta åt. Fammo och Anna är gamla, lite glömska och har en lång tid bakom sig som systrar. Allt det här märks när de talar. Vi var idag och hälsade på dem, och vi fick skratta nästan non-stop. Jag har nämnt dem ett par gånger förr i min blogg, och här citerar jag vad jag skrev i min blogg den 27 juli 2008:

"Jag hann träffa dem i några minuter och de frågade den typiska frågan vad jag ska bli när jag blir stor. Mer vänd mot fammo sade jag: 'tyysk lärar'. Av fammos min förstod jag att hon inte alls kunde förstå varför någon ville läsa tyska. 'Heil' sa hon bara tyst. Farmors syster hörde lite fel och frågade skrämt: 'Ska du vaal piiskar??'"

Idag hade de roliga kommentarer igen, och eftersom det var första gången de såg mig efter min Tysklandsvistelse talades det en del om Tyskland. "Lååss di no veta att Finland finns?" frågade Anna. Fammo tog också upp namnet Hitler, och Anna blev skrämd: "Hitler? ... HITLER?"Anna ville antagligen uttrycka att det var längesen Hitler levde och verkade, men det blev ändå: "He var no längåsan Hitler var hii." Fammo frågade om de nog är snälla åt mig och jag svarade "jo" och genast frågade Anna lite förvånat "E di??". Vi talade också om tidsskillnaden och Anna var förvånad att de var en timme efter där och hon tyckte att när jag far tillbaka ska jag säga vad tiden är så att de får ställa in klockan. Förutom Tyskland talades det också om några andra ämnen, t.ex. söndagen, vad man får och inte får göra på vilodagen. Fammo funderade om man får sticka (t.ex. strumpor) och sedan frågade hon om man får sova, och på det svarade Anna: "om man somnar". Det talades också kort om sommaren som gått och att det regnade mycket. Fammo funderade kring det att var hon riktigt var på sommaren och Anna svarade: "No var du jer... å ter."

Inga kommentarer: