Sidor

onsdag, maj 20, 2009

Berlin, Duden och sommar

För tre år sedan var jag för första gången i Tyskland. Tillsammans med en del av klassen besökte vi Polen och Tyskland. I Tyskland bekantade vi oss med Berlin och fick se de viktigaste platserna i staden på en seightseeingtur. Eftersom huvudtemat för resan var koncentrationsläger så besökte vi två koncentrationsläger lite utanför Berlin och därmed hann vi inte bekanta oss så mycket djupare med Berlin. Men jag visste att jag ville tillbaka till Berlin, jag tyckte staden var underbar och jag ville se mera av den.

Det här året i Tyskland har jag nu chansen att åka på en till resa till Berlin, och om jag vill hinna dit ännu börjar det bli dags nu. Det finns många andra viktiga städer som jag inte hunnit se, men fastän jag varit i Berlin förut står det just nu högst upp på prioriteringslistan. Jag har surfat runt och kollat vad man måste se i Berlin och faktiskt så har jag redan sett nästan alla dessa viktiga platser. Men de flesta for vi ändå så snabbt förbi så det sku vara roligt att nu få ta god tid på sig att besöka alla ställen. Det här är verkligen en stad jag vill till, så jag hoppas att det sku fungera!

Inom tre veckor kommer jag också att besöka Hamburg och Bremen. Det blir alltså Hamburg igen en gång. Jag ska dit för att skriva Åbo Akademis inträdesprov till engelska. (Vill inte spekulera i hur det kommer att gå.) Bremen kommer jag fram och tillbaka att springa igenom eftersom Sofia som ska komma på besök flyger till den staden. Jag ser storligen framemot Sofias besök och jag är glad att hon ännu hann komma innan jag kommer hem.

Jag har ju fått in lite stipendiepengar som jag får använda på nyttig material här i Tyskland. Jag vill inhandla böcker, filmer och musik som jag kan ha användning av när jag lär mig tyska och när jag i framtiden lär tyska åt andra. Jag har under det här året planerat att jag ska köpa Duden-böcker och idag fick jag äntligen inhandlat dem. I Duden-serien finns alla möjliga viktiga uppslagsverk som man kan ha användning av när man har med det tyska språket att göra. Jag köpte bland annat synonymordbok, rättskrivningsordbok, uttalsordbok osv. De står nu färggrant uppradade i min bokhylla.

Nu är det verkligen inte länge kvar tills alla elever i Finland får sommarlov. Jag går nog lite miste nu om det härliga sommarlivet som finns i Finland. Jag diskuterade det här lite med en från församlingen som spenderat ganska mycket tid i Sverige. Han var också medveten om att sommaren är något annat i norden än den är i Tyskland. Visst tror jag att sommartiden i Tyskland också är något som människor njuter av, det lär finnas många festivaler och som min rumskompis idag sade så finns det otroligt mycket man kan se och besöka i Tyskland. Men det där sommarlovet med skolavslutning, skolfritt, sol, massor av folk på stränderna, fotboll, beachvolley, folk som är ute, massor av simning och glass varenda gång man är in till stan, det går jag miste om. Okej, vissa element finns också här i Tyskland men inte alls i samma utsträckning.

Bild: Brandenburger Tor, Berlin, våren 2006.




En liten tanke: Vem hade under den där resan kunnat tro att jag skulle få möjligheten att bo ett helt år i Tyskland bara tre år senare? Vid den där tidpunkten visste jag ju inte ens om att det var tyska jag skulle komma att studera.

Inga kommentarer: