Sidor

onsdag, maj 27, 2009

Inträdesprov i Hamburg

Söndag till måndag gjorde jag en endygnsresa till Hamburg för att skriva inträdesprov till engelska. Jag har inte besökt så väldigt många städer i Tyskland, men Hamburg börjar jag nu däremot ha varit ganska många gånger i. På ett sätt tog det lite emot att fara till Hamburg, det kändes lite enformigt med tåg-sova-prov-tåg. Helt tråkig och onyttig var resan ändå inte. Jag fick se Hamburg i sommarväder och sjön Alster mitt i stan var fin i solskenet. När jag anlände sökte jag genast upp konsulatet där jag skulle skriva inträdesförhöret. Huset var inte svårt att hitta, för Finlands vapen syntes stort och vid ingången stod det "Finnlandhaus". Under den här resan fick jag också bli säkrare på hur S/U-Bahn-systemen fungerar. Nu är jag alltså redo för Berlin! ;)

Det här var också en resa där jag fick träffa finländare i Tyskland. På finska sjömanskyrkan såg jag den här gången tre arbetare, varav åtminstone en talade svenska. Dessutom var där fyra sjömän på besök varav en var svensk nylänning och den andra dialekttalande Österbottning. På konsulatet fick jag också träffa finländare och där fick jag också tala svenska. Förutom att jag är i Tyskland och alltid talar tyska så fick jag det här dygnet också tala finska, svenska och dialekt. Med alla dessa språk i bakhuvudet skrev jag sedan det engelska inträdesprovet.

Imorgon far jag på nästa resa, som jag redan nämnt om några gånger, nämligen Berlin. Idag får jag planera allt roligt jag ska besöka.






Bild 1: Jag hittade en fin park med den här utsikten.
Bild 2: Sjön Alster. Jag står alltså med ryggen mot det hållet där rådhuset finns. I en av husen där till vänster var konsulatet och från nionde våning hade jag fin utsikt åt det här hållet där jag nu står och fotar.

Inga kommentarer: