Sidor

fredag, maj 15, 2009

Celle

Igår hade jag inga föreläsningar så jag tog en tur till Celle. Staden ligger lite norr om Hannover och med Metronom-tåget, med det tåget jag får resa gratis, tar det 2h att komma dit. Enligt Wikipedia har staden ca 70 000 invånare. Jag hade fem timmar på mig i staden och den tiden for snabbt. I staden finns ett slott och en slottspark, och sedan finns det ännu en större park. Fast jag hann inte se så mycket av dessa eftersom jag istället hittade intressanta butiker. Gamla stan hann jag däremot se, och där var fullt av Fachwerkhus. Jag är fortfarande förvånad över att det finns så otroligt många Fachwerkhus i Tyskland. Jag måste erkänna att de finländska städerna känns lite ointressanta efter min tid här. Det intressanta i den här staden var att jag hittade en butik med dansk, finsk och svensk inredning. Jag hittade några intressanta prylar från det svenska nedholm (http://www.nedholm.com/) som jag köpte och så diskuterade jag lite med försäljerskan som för övrigt bott två år i Helsingfors. Sen fick jag en Marimekko-påse att gå och bära omkring på (dvs. visa upp) i stan! :D Några bilder från Celle kommer i slutet av inlägget.

För övrigt är jag ledsen att jag inte skrivit på länge. Det har inte hänt några spektakulära saker här, men det som jag redan börjat tänka på är hemfärden. Och helt ärligt ser jag inte fram emot hemfärden. I början när jag var här tänkte jag att jag får inte bli för bra vän med människorna här i staden. Och vad händer? Jo, jag hittar den här församlingen som jag har trivts oerhört bra i. Men jag ser att det var Guds ledning att jag fick hitta församlingen, och fast det kommer att kännas svårt att lämna dem så var den här församlingen absolut det bästa som kunde hända mig. Som tur är har jag ännu två månader kvar och jag ska försöka ta ut allt av tiden.

Så det som jag gör här i veckorna är att jag umgås med församlingen tisdagar, torsdagar och söndagar (morgon + kväll). Förutom det spelar jag volleyboll på måndagskvällar, och där är vi en grupp av kristna från olika församlingar. För tre veckor sedan inleddes också fotbollssäsongen och därför spelar vi nu också fotboll en gång i veckan med några från församlingen. Jag köpte nya fotbollsskor åt mig, men jag märkte att de var lite för stora och det ledde också till att jag vrickade foten lite förra gången vi spelade. Men jag ger inte upp, det är väl bara att använda två par strumpor då! Förutom allt detta är vi ännu en stor del av församlingen som äter lunch tillsammans på tisdagar. ... Ja, jag kan inte konstatera annat än att jag nog kommer att resa tillbaka till Göttingen nu som då när jag får chansen!

Jag skulle kunna berätta om varför jag tycker så bra om församlingen. Det finns nämligen mycket att berätta. Men om jag skulle skriva allt skulle det bli väldigt långt! Förstås är människorna där härliga, men det bästa är att Jesus är det centrala. Bibeln och Jesus är verkligen temat hela tiden. Det handlar inte om hur församlingen ska få ha så mycket roligt som möjligt, utan det handlar om att uppbygga varandra och nå ut med budskapet åt människorna som bor och rör sig i Göttingen. Jag är tacksam för allt som jag fått lära mig i år och jag ser framemot allt som jag ännu ska få lära mig här i livet.

Ikväll är det "fest" (hemmakväll med många inbjudna) hemma hos några från församlingen och imorgon är det fotboll. Det blev alltså träff med församlingen fyra dagar i rad den här veckan (igår, idag, imorgon, söndag). Jag ska laga sallad till ikväll. Många icke-kristna kommer att komma på "festen" och det blir säkert många intressanta diskussioner!







Den här sista bilden är ganska intressant. Det är nämligen fem lyktstolpar. Men inte vilka som helst. Som man just och just kan se ska de föreställa människor och om jag förstod rätt så berättar de om staden. Det var intressant att höra, för det var fem olika personligheter, t.ex. gammal gubbe, kvinna osv. De pratade och skrattade med varandra och man såg hela tiden vilken lyktstolpe som talade eftersom lampan unde den tiden blinkade.

Inga kommentarer: