Sidor

söndag, juni 21, 2009

Midsommar !?

Jag hoppas att ni har fått ha en bra midsommar uppe i norden! Jag hoppas ni fick njuta av den härliga ljusa sommarnatten som ... ni kanske tar för givet? Det härliga med Finland på sommaren är nog att det är så ljust på natten. Visserligen kan det ibland störa sömnen, men att vistas ute en sen kväll är nog underbart just eftersom det är så ljust. Det är först här i Tyskland som jag insett att det faktiskt inte är på samma sätt som i Finland överallt. Här satt vi i fredags, dvs. dagen före midsommar, ute vid en sjö och grillade. Ungefär kl. 23 blev det mörkt och jag fick smått besviket inse att sommarnätterna i Tyskland inte är de samma som i Finland. Ändå var det en bra kväll och vi satt på våra filtar och sjöng lovsånger till Gud.

Annars också börjar jag lite fundera var sommaren är. Det var ju superfint väder i april. Nu då? Ofta är det mulet eller regnar, och endast nu som då är det varmt. Dessutom har ju ingen människa ledigt. (Okej, lite ironiskt skrivet, nog finns det säkert de som har semester, men någon "juni, juli, augusti"-känsla finns inte här.) Den där flip-flop-sommaren med sol och bad och grus mellan tårna lyser med sin frånvaro. Att det skulle vara studier som gäller det var jag medveten om, men att jag inte skulle känna av någon sommar hade jag inte tänkt mig. Fast kanske är det bara min inställning det ligger i? Jag är nog annars tillfreds, men sommaren här känns helt enkelt inte som sommaren i Finland. Min rumskompis och jag cyklade hem från affären en dag i regnet och hon sade till mig "Sånt väder! Och i juni!" och vid den stunden insåg jag att det faktiskt är juni! I Finland en sommarmånad, här en vanlig studiemånad. Tragiskt.

Nåja, nu låter jag väldigt negativ. Och jag vill be om ursäkt för det! Jag är egentligen inte alls så deppad som jag låter! :P Det var bara några tankar om att sommaren är annorlunda här nere. Och var man än är så upplevs ju sommaren olika beroende på i vilken situation man befinner sig. Ifall jag skulle vara på semester i Tyskland under några vackra sommardagar så skulle jag säkert tycka att sommaren är en helt underbart spännande årstid i Tyskland.

Annars trivs jag bra här i Göttingen, eller ska vi kanske främst säga församlingen! :P Guds ord predikas! Jag har hela året haft mycket att fundera på vad gäller tron och jag har ännu mycket att fundera på, men i den här församlingen får jag verkligen glädja mig åt att det är Guds ord som predikas! Det predikas om omvändelse och att vi ska pröva oss själva och vår tro. Att vara ljum och "somna" är något som hårt motarbetas i församlingen. En fråga som ställdes i dagens predikan är "Vem är Jesus för dig?". Nu kan du kanske räkna upp många olika benämningar för vem Gud är: "Frälsaren", "Guds son" osv osv. Men vem är Han VERKLIGEN för dig? Är Han bara en teori, eller är Han också verklighet i ditt liv? Säger du kanske "Jesus är Guds son som dog för mig" (= teori) eller kan du också säga att du har dött med honom? (= tron i praktiken, läs Rom 6:1-) Det var en hård predikan, men så nödvändig!

Det finns spännande saker att lära sig om Jesus och om livet med Jesus. Jag önskar att vi alla ska läsa Bibeln och ha möjlighet att lyssa på predikningar där Guds ord predikas!

Inga kommentarer: