Sidor

onsdag, juni 17, 2009

Strejk

Det här är väl första gángen jag fár befinna mig mitt i en strejk. Jag deltar inte själv aktivt, men jag berörs ändá av den. Det är nämligen strejk pá universitetet. Om jag har förstátt det rätt strejkas det pá andra universitet i Tyskland nu ocksá. Jag vet inte allt vad det strejkas mot, men tvá viktiga saker som jag förstátt är väl studieavgifterna (ca 620 euro ? per halvár pá universitetet i Göttingen) och Bachelor/Master-programmet (det hör ihop med bolognaprocessen) som gör att studenterna inte längre har nágon fritid. Om fem minuter börjar ett demonstrationstág som börjar här frán campus och gár in till stan och möter där andra demonstrationstág som kommer frán andra háll. Det spelas teknomusik pá hög volym här ute pá gárden.

Strejken gár till ungefär sá att det finns program att fara pá under veckan och mánga strejkar alltsá med att inte fara pá lektioner. Eftersom jag som erasmusstuderande inte känner mig helt insatt i strejken sá har jag valt att fara till lektionerna ändá. Jag valde ocksá idag att stiga upp och fara till en lektion kl. 10, fastän jag visste att det inte skulle finnas nágon närvarolista. Vi var tre studerande pá plats, läraren kom 10 minuter försenad och när hon kom frágade hon om vi kunde komma överens om att träffas först nästa gáng igen. Nája, nu är jag ju i alla fall vaken, sá kanske var det bra att jag for. Jag fár ju ocksá pá samma gáng säkert se en skymt av demonstrationstáget. Det lustiga med strejken är att mánga lärare ocksá mer eller mindre tyst háller med. Förhállanden för lärarna är ju inte heller alltid sá bra. Därför finns det pá mánga lektioner ingen närvarolista, sá att alla som vill strejka (eller lämna hem och sova?) ska fá göra det.

Nu ska jag ut och se pá demonstrationen. Ha en bra dag!

Inga kommentarer: