Sidor

måndag, maj 03, 2010

Att odla drömmar

Bland troende talas det ofta om drömmar och visioner, och då handlar det om de drömmar man har där man kan tjäna Gud, t.ex. att bli missionär eller bli bättre på att visa gästfrihet. I det här inlägget skall jag inte tala om sådana drömmar, utan om sådana drömmar som varje människa ofta har, t.ex. drömmar om att resa, att inskaffa intressanta prylar, eller att skriva en bok.

De senaste åren har jag tagit ställning för en mer sparsam drömattityd. Om man nu kan säga så. Jag har tänkt att man inte ska drömma allt för mycket, att man ska nöja sig med det man har. Att man ska kunna glädja sig i det lilla.

Den här inställningen sitter visserligen kvar, jag vill kunna vara nöjd och lycklig fastän jag inte äger en lyxvilla (något som jag drömde om när jag var yngre) och jag vill inte att mitt liv har ett innehåll bara om jag reser utomlands tio gånger i året. Så jag vill kunna vara nöjd och lycklig med det jag har.

Däremot har jag börjat tänka att det nog finns något spännande, roligt och ja, t.o.m. nyttigt med att ha en del drömmar. Alla drömmar behöver ju inte bli uppfyllda. Men ifall en dröm som går i uppfyllelse är en till glädje så kan den ju höja livskvaliteten både för en själv och för andra i omgivningen, i och med att glädje sprids. En till aspekt, den som jag själv ser som den viktiga i det här sammanhanget, är att drömmar hjälper oss att inte bli apatiska. Ifall man inte har några drömmar så strävar man ju inte heller efter något. Ifall jag inte skulle drömma om att få ett ordentligt arbete någon gång i tiden så skulle jag inte nu orka studera, ifall jag inte skulle drömma om att köpa en dator så skulle jag efter en tid ha slösat bort samma mängd pengar på godis som det krävs för att köpa en dator (okej, jag har inte räknat ut hur lång tid det skulle vara fråga om) och om jag idag inte skulle ha drömt om att skriva ett blogginlägg så skulle jag kanske ha tagit mig en tupplur istället. Visserligen är det "andra" vi kan göra inte nödvändigtvis dåligt (jag kunde ju också ha städat istället för att skriva ett blogginlägg) men poängen är att ifall vi inte har drömmar så finns det risk för att vi blir apatiska och så småningom kanske livet blir utan mening.

Jag vill kunna hålla en balans: inte vara beroende av storslagna drömmar för att vara lycklig, men däremot ha små och större drömmar för att pigga upp vardagen och för att förhindra apati.

Dröm nr. 1 - Fara ut på en rullskridskotur.
Dröm nr. 2 - Skriva kortare blogginlägg.
Dröm nr. 3 - Att kunna köpa en bok per månad som skulle göra min bokhylla intressantare.
Dröm nr. 4 - Odla fler drömmar (kunde tänka mig att odla drömmar om att resa till något specifikt land, eller att skaffa mig större allmänbildning om allt möjligt intressant vars värde jag kanske ännu inte insett)

Inga kommentarer: