Sidor

tisdag, september 13, 2011

Turkiskt te

När man handlar i Turkiet kan man få nöjet att bli bjuden på te. Det fick vi. Vi stod där i butiken och hade redan bestämt vad vi skulle köpa när den mangliga expediten frågade om vi ville ha te. Så vi tackade ja. Där satt jag sen länge efter att Anders hade druckit upp sitt te som han fick före mig, och försökte blåsa på mitt heta te. Förutom att det tog en god stund att få det uppdrucket så skulle jag hellre ha druckit något svalkande i den 35-gradiga värmen.

Dessa te-sorter såldes också överallt och Anders tog hem några påsar. Nu har vi te med bl.a. apelsin-, kiwi-, citron- och jordgubbssmak. Trots den något traumatiska första kontakten med det turkiska teet så uppskattar jag det nu. Man kan blanda det i såväl kallt som varmt vatten. Och därtill lär det ska gå att blanda det i milkshake. Det smakar gott och till skillnad från de flesta tesorter som bara ger en grumlig färg så får det turkiska teet en fin färg som speglar den smak man valt.


1 kommentar:

pikkumyy sa...

Hahh...svalkande där med te i värmen ;P Jag är ju fortfarande ingen te-människa, trots att jag dricker det ibland. Dock minns jag när vi var på resa i Ryssland. Överallt dit vi kom blev vi bjudna på te...och uh, jag gillade ju inte alls te då. Hett som tusan var det också...och inte speciellt gott. Men tacka nej fick man ju inte. Det var oartigt. Men det var lite plågsamt jo ;) Kanske vi kommer till Åbo nåt höst/vinter. Kanske man får smaka nåt av dessa spännande tesorter då ifall ni inte hunnit dricka upp allt redan? :)