Sidor

måndag, juli 16, 2012

Hyllning till den nordiska midsommaren

Det här inlägget kommer några veckor för sent. Orsaken är att jag inte har haft tillgång till mina egna midsommarbilder förrän nu. Men midsommar i Norden är så speciell att jag inte vill låta möjligheten gå förbi att säga något om den, eller snarare visa några foton från den. Om midsommaren överlag är speciell, så är midsommar ute vid havet ännu bättre. Själv befann jag mig traditionsenligt vid midsummerfestivalen ute vid Pörkenäs. Det är därifrån dagens bildregn kommer.

Egentligen var det efter vistelsen i Tyskland som jag började sätta speciellt värde på midsommaren. Då märkte jag att inte alla har ljusa nätter som vi uppe i Norden. I Tyskland firade man inte midsommar, och skulle man ha gjort det skulle det ha varit konstigt - där blev det mörkt redan relativt tidigt på kvällen. Den finländska midsommaren är ändå ingen 100-procentig idyll. Det som var bättre i Tyskland var avsaknaden av myggor. Glädjen av att sitta och betrakta solnedgången mitt i natten tog i år slut efter några minuters myggdödande. Som tur syns inte myggor på foton, för nu har jag bara vackra minnen kvar.


2 kommentarer:

Johanna G sa...

Oj så fina moln och fina bilder!

pikkumyy sa...

Oj, vilka vackra ögonblick du förevigat!! Välj ut ett par och beställ i förstorad form som tavla. Dessa skulle passa fint på nån vägg hemma hos er i Åbo sen! :)