Sidor

torsdag, februari 27, 2014

Det nya livet

Livet har förändrats. Välkommen till min vardag! (Elias 4 veckor.)

  • Ny yrkesbeteckning: matmaskin. (Alltid redo.)
  • Tidigare var jag missnöjd om jag sov mindre än 9 h per natt. Nu är jag nöjd om jag sover 6 h. Nöjd och pigg, faktiskt. (De två senaste nätterna har varit ljuvliga. Jag har fått sova 7 h per natt. U-N-B-E-L-I-E-V-A-B-L-E!)
  • 1 h = irriterad mamma. 2 h = mycket nöjd mamma. 3 h = exalterad mamma. Vi pratar om längden på babyns sömnstunder.
  • Under flera av dygnets timmar är jag begränsad till ungefär dessa aktiviteter: tv-tittande (Friends kl. 18-19!), surfande (jag hade tänkt minska på surfandet ...) och läsning. Tips på fler aktiviteter vid amning? Fast egentligen är jag ganska nöjd att ha så få valmöjligheter. Det innebär att jag kanske kommer att få fler böcker läst än normalt.
  • Har börjat förstå vikten av de bloggar jag förr tyckte var lite löjliga: mammabloggarna. Det är ett sätt för (hemma)mammor att se att man inte är ensam i sin situation. Det är en viktig upptäckt!
  • ... Men min guldgruva nuförtiden är ändå familjeliv.se. Det nya livet för med sig många nya frågeställningar som man önskar hitta svar på.
  • Dagens mest spännande händelse: promenaden. Jag kommer ut ur lägenheten!
  • Saker ändrar från den ena dagen till den andra, från den ena veckan till den andra. Så som livet är nu, så är det kanske inte om en vecka. Hittills har alla förändringar (fr.o.m. kanske en vecka efter förlossningen) lett till att livet blivit mer lätthanterligt.
  • Har aldrig tidigare njutit så mycket av någon människas gester, miner och ljud. (Ja, gråtljudet njuter jag dock inte direkt av.) Jag antar att jag kommer att ha en hel del att njuta av åren framöver.

2 kommentarer:

Eivor sa...

Oj vad jag fick "drygt" då jag läste din sista punkt: Ha en bra dag! Farmor

Annie sa...

Tack för texten! Trots att jag inte själv kan relatera till din situation, så känner jag på något sätt ändå en koppling till hur du har det. Jag tänker mig in i det liv som du har och tror att jag ganska långt kan förstå de känslor du känner i olika situationer. Att du t.ex. är irriterad, glad eller exalterad beroende på hur Elias sover, att du kanske känner dig instängd och därför trivs extra bra med dina promenader, att du har ganska lite "egen tid" osv.

Om det är så att du någon gång känner att du skulle behöva växla lite tankar med någon annan person, kvinna och vän som, om än inte i samma situation, ändå upplever ett starkt intresse för att höra hur du har det och som vill stöda på det sätt som hon kan, så vet du vem du kan ringa till. ;)

Kramar!