Sidor

lördag, april 25, 2015

Bryta mot normen?

Jag skrev om husplaner i förra inlägget, och har funderat vidare kring badrum.

Inredningstidningar med bilder av badrum innehållande jacuzzin eller praktfulla badkar väcker tankar hos mig som "vilken lyx! Värsta spaet!". Vad månne en utlänning tänker när hon ser en bild av ett finländskt badrum med en läcker bastu? Antagligen samma sak.

Jag har alltid tagit det som en självklarhet att jag ska ha bastu i mitt hem. Även om jag vet att jag kommer att bada endast några gånger per år och befarar att den i något skede blir mera förvaringsutrymme än spa. Bastun hör till ett hus! Därmed basta.

Tills jag nyligen började fundera. Är det så nödvändigt egentligen? Jag som inte är någon inbiten bastubadare skulle galant klara av livet utan bastu. Troligtvis kommer största delen av mina vänner att ha bastu när de köper hus/lägenhet; det är inga problem för mig att någon gång få möjlighet till ett litet bastubad.

Under pappas uppväxttid hade man inga bastun i sina hus. Istället hade man en bastu gemensamt med några grannar. Av någon anledning har lyxen att ha en egen bastu med tiden blivit standard. Och nu undrar jag om det är så nödvändigt egentligen? Jag kan gå till simhallens bastu. Den fyller ungefär samma funktion som våra forna bastun. Den delas av ortsborna.

Jag grubblade och övervägde alternativet att skippa bastun. Tills mor kom med några synpunkter som fick mig att inse att vi finländare är ganska bundna vid våra egnahemshusbastun. Vill man inte ha bastu i huset får man gå och ändra på planritningarna (ifall man väljer en färdig planritning). Jag är inte säker, men anar att det kan bli en extrautgift. Och en än mer vägande orsak. Vill man i framtiden någon gång sälja huset, ja vad är då chanserna att få det sålt om bastu saknas?

Det positiva i det hela är att jag inte behöver grubbla längre. Jag vet att vi kommer att ha ett hus med bastu. Det negativa är insikten om att vi finländare tycks vara bundna vid en i mitt tycke onödig lyx. För mig skulle det vara mera praktiskt att vara bunden vid ett litet kontor i anslutning till föräldrarnas sovrum. Sådana hittar man inte ofta i husföretagens planritningar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med om att badrummen byggs "onödikt" lyxiga. Själv brukar jag haka upp mig på de som har två handfat, eller ännu värre, två duschar.

Men jag tänkte, skippa bastun i alla fall! Bastumaterial är dyrt så det kan gott hända att ritningsändringen inte blir så mycket dyrare med tanke på materialet ni sparar in på. Jag skulle så mycket hellre ha större hall än bastu. Eller ett litet kontor om bastun ligger intill ett sovrum.

Ni ska väl inte bygga för att sälja utan för er själva? Tror nog ändå att det finns fler än vi som inte bastar så ofta så säkert hittar ni köpare i vilket fall som helst...

Kul saker att fundera på i vilket fall som helt.

Sofie sa...

Oj, vad roligt att få uppmuntran med att skippa bastun! Jag har kollat ett par planritningar där man bra hade kunnat skippa bastun för att använda utrymmet som kontor istället.

Men det där med två duschar måste jag erkänna att jag drömt om! :P Jag tycker det skulle vara så praktiskt att kunna duscha flera på samma gång, och jag har tänkt att det inte tar så mycket extrautrymme. Men utan bastu tror jag också det blir lite överflödigt.

Naturligtvis bygger man ju åt sig själv, men det är svårt att helt komma undan tanken att man någongång eventuellt skulle bli tvungen att sälja huset.