Sidor

onsdag, maj 06, 2015

Mina bästa Tysklandbilder: landskap m.m.

I januari lovade jag komma med ett inlägg om mina bästa bilder av landskap i Tyskland. Jag har redan publicerat ett liknande inlägg om Berlin och Hamburg och ett inlägg om byggnader i Tyskland. I det här inlägget vill jag visa bilder av landskap, men även några andra bilder.

Landskap

Något jag uppskattar med Tyskland är dess omväxlande terräng och natur. Till skillnad från vårt ganska platta Finland finns i Tyskland allt från plattplatt till alperna. Dessutom finns där stora floder så som Rhen, Donau och Elbe och en del växtlighet vi inte är vana vid i Finland. Att besöka havsstränderna och Bodensee ligger ännu framför mig. 

Vi börjar med något som är väldigt typiskt för Tyskland: Autobahn.


Och när man kommer bort från asfalten kan man möta på överraskningar. Så som vilda kaniner i en park.
 

Liksom i inlägget om byggnader i Tyskland har jag några bilder från sköna Heidelberg. På väg upp till Heidelberger Schloss kunde man åka med Bergbahn.


Uppe vid parken kring Heidelberger Schloss.

Sedan har vi floderna. Att dessa fartyg endast upptar en del av flodbredden visar hur mäktiga floderna är. Första fartyget åker genom Frankurt am Main. (Gissa floden ...) Andra fartyget åker på Mosel. Följande bild visar Mosel som här rinner igenom Bernkastel-Kues.



De riktigt höga bergen finns endast i den allra sydligaste delen av Tyskland. (Det förvånade mig hur pass platt Bayern var!) Men på många ställen får man njuta av kuperad terräng. På de följande bilderna befinner vi oss i västra Tyskland, kring Mosel.


Slutligen har vi de fantastiska alperna. Så mäktigt det var att få närma sig dem! På följande bild till höger syns Tysklands högsta bergstopp, Zugspitze. Och så vackert det var vid sjöar med bergen i bakgrunden!






Marknader

Eftersom detta är sista inlägget i en tredelad serie innehållande foton från Tyskland så kommer jag att avsluta inlägget med några foton som inte fick ett eget inlägg. Först ut är bilder från marknader. Jag hoppas få besöka tyska julmarknader någon gång igen, men till dess får jag minnas de goda stunder jag redan upplevt.


Påskmarknad.

Övrigt

Avslutningsvis vill jag ännu visa några foton som jag inte har kategoriserat.

På tågstationen i Hamburg befann jag mig i flera omgångar. Jag tycker att det är något speciellt med denna station. Så mycket liv och rörelse. Olika orter på alla skyltar. Så enorm. Delen med alla butiker finns inte med på bilden. Bilden är vacker för mig på något sätt jag inte kan förklara.


Den godaste varmkakaon och den godaste glassen jag har smakat har köpts i Tyskland. Kakaon är, som ni ser, från Starbucks och glassen är Häagen-Dazs. Man behöver inte nödvändigtvis vara i Tyskland för att få tag i dessa, men för mig är dessa smakupplevelser kopplade till Tyskland.


Jag uppskattar de ofta goda cykelförbindelserna i Tyskland, men det här går väl till överdrift? :P


En dag ute på stan i Göttingen hörde jag rytmisk musik på avstånd och fick efter en liten promenad syn på en karavan av olika musicerande grupper. Det var trumpeter och trummor och lustigt klädda människor. Det var nästan magiskt att få stå på sidan av tåget och lyssna - och känna - trumslagen alldeles intill.


Allra sist kommer en väldigt vardaglig bild. Vardaglig i Tyskland då, för så här ser inte lägenhetsdörrar ut i Finland. Inte är heller trappuppgångar i Finland gjorda av trä. Annorlunda och lite mysigt alltså.


Inga kommentarer: