Sidor

fredag, februari 09, 2007

Detta är en rubrik

Inlägget saknar en ordentlig rubrik, för jag vet inte än riktigt hur inlägget kommer att se ut. Det som jag ändå vill börja med att kommentera är vädret. De föregående dagarna har termometern visat 27-30, lite beroende på tiden på dygnet. Det konstiga är ändå att jag frös mycket mera när det var runt 0 grader. När jag väntade på bussen i endast några grads köld stod jag där och huttrade och frös och tyckte väldigt synd om mig själv. Nu när det är såhär enormt kallt har det inte känts på samma sätt. Ansiktet har förstås velat förfrysa, men åt resten av kroppen har det inte alls varit så kallt. Det kanske beror på att jag har mycket mer kläder på mig nu vid denna köld. Dessutom har blåsten varit isande de gånger termometern inte visat så väldigt kallt. Ändå känns det konstigt att jag inte fryser lika mycket nu när det har varit nästan 30 grader som när det var -1 grader.

Det har varit intressant att fara till skolan när det har varit så kyligt. Jag och grannen gick tillsammans till bussen första dagen det var -28' och vi försökte göra det mesta för att dölja våra ansikten bland halsdukar och annat. Så den morgonen hade jag halsduken ända över näsan, vilket ledde till att mina glasögon blev helt immiga. Efter en stund började också imman frysa. När vi väl suttit på bussen en stund och glömt bort kylan såg vi andra som steg på och hade haft en kall tid vid busshållplatsen. Det är intressant att iaktta folk som stått ute i kölden.

Nu är det bara tre skoldagar kvar. Det är ganska oförståeligt. Nu borde jag alltså ha under 2 promille av skoltiden kvar (det var något som pappa räknade i huvudet och som jag inte kontrollerat). Men någon ordentlig skola med läxor och sånt är nog svårt att förvänta sig mera. Kanske passen är ganska ordentliga, men inte är det mycket jobb kvar. Tyvärr ska då två hörförståelser förstöra sista veckan lite, men det är nog bra att få dem gjort.

En sak har jag kommit fram till efter att ha tänkt lite. Vi människor gör ibland dumma saker, och vi har "ovanor" som kan göra andra irriterade eller ledsna. Med "ovanor" menar jag nu inte att bita på naglarna eller knaka fingrarna, utan mera "psykiska" ovanor, som t.ex. att inte ta en annan människa på allvar, eller att trycka ner sig själv. Det dåliga är att vi oftast inte berättar åt varandra om dessa ovanor som stör oss. Om man någon gång säger det så är det när/ifall man grälar, och det är inte en bra tidpunkt att ta fram dessa diskussionsämnen. (Detta har inte hänt mig, mig veterligen, men jag kan se händelsen framför mig.) Själv skulle jag vilja att människor skulle tala med mig om saker jag gör som irriterar dem. Jag är säker på att det finns såna saker, och jag vill ju hellre bli en bättre medmänniska än att (ständigt?) göra dem ledsna eller irriterade. Det som jag alltså kommit fram till är att ingen berättar åt någon om dessa sämre sidor som man har. Därför borde man själv ibland titta igenom sitt uppförande för att se vad man gör som kunde irritera en själv om någon annan gjorde så. Jag vill försöka göra det här själv. Försöka tänka igenom mitt handlingssätt. Jag har redan kommit på vissa saker som jag vill ändra, men tyvärr kommer jag säkert inte att märka allt. Men jag tror att man kan förändras till det bättre genom att göra såhär. Däremot skall man inte fokusera för mycket vid sina dåliga sidor så att man börjar tycka att man bara är dålig. Det är inte sunt och sanningsenligt och dessutom är det en sån egenskap som kan irritera andra. Det man skall göra på samma gång som man går igenom sitt dåliga uppförande är att se vad gott man har och utveckla det. Vi gör både gott och ont, så låt oss alltmer få bort det onda och ta fram det goda.

Med det här vill jag inte trycka ner någon, utan jag vill att vi ska vara medvetna om att andra tyvärr inte kommer och berättar om vi gör något som irriterar andra, så då kan vi istället själv rannsaka oss. Det här som jag nu skrivit om har kommit upp i mina tankar när jag har tänkt på att jag kanske har vissa handlingssätt som irriterar andra. Jag ville börja se om jag har såna handlingssätt och förbättra mig. Jag vill fortsätta med det, för det lönar sig att få bort dem. På samma gång vill jag utveckla goda handlingssätt.

Tack för mig!

Nu skall jag och öva tyska hörförståelse. Lycka till och kämpa på med studentskrivningarna alla ni som nu är mitt uppe i allt!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Suck, pust, stön, flås! Nu ÄNTLIGEN har jag fått stiga ur den där kalla hallen och sätta mig på den plats jag trivs bäst: framför datorn! :p Nu känns huvudet helt och hållet tomt och tungt. Det är inte lätt att skriva textkompetens! Ha en bra helg! Kram och Guds välsignelse!

Anonym sa...

Intressant. Ja kan no börja säga alla dina dåliga vanor, men d sku ta så länge...
Men d som ja sku egentligen fråga, e d att hu gick din student?

Anonym sa...

ähh, glömde skriva namn, så då måst ja säga nåt annat smart. Ja tycker också d sku va bra om mänskor sku säga i uppbyggande mening att dedär e irriterande, sluta me d, men sen blir d så fräckt, att man int säger d, utom om man e arg
//Henrik

Hanna sa...

Sofie. I ärlighetens namn säger jag vad som är irriterande med dig: att du är en så härlig kompis så ja får lessamt efter dej när jag inte ser dej! Sådär, nu fick jag det sagt. :) kramkram! o Lycka till med hörfarna!!!

Sofie sa...

Jag var nöjd med resultatet från höstens moddaskrivning, så jag tog den inte alls på nytt. Men jag tyckte att de som nu skrev textkompetensen blev snabbare färdiga än när de skrev uppsatsarna. ... Okej, bra att veta Hanna att jag då om en vecka inte är irriterande!;)

Anonym sa...

Men du kan va irriterande fö nån annan den veckan ;)
Skämta ba
//Henrik

Annie sa...

Sofie? Irriterande? ALDRIG! :D