Sidor

lördag, mars 06, 2010

Helg i Helsingfors


På fredag for jag iväg från Åbo till Helsingfors. En liten stund innan jag skulle åka ringde mamma och berättade att våra planer var ganska drastiskt ändrade. Kent-konserten som brodern och syrran skulle på hade blivit framflyttad två dagar, vilket innebär att familjen skulle komma till Helsingfors ett dygn senare, att vi inte skulle köra hem på lördag, utan på natten till måndag, och att syrran inte kunde fara på konsert, så jag blev tillfrågad istället. Jag tycker synd om syrran! Men visst blev jag ju också glad över att få fara på konsert.

Hanna mötte mig i Helsingfors och vi började med att gå på en underbar 2-timmes promenad utlängs med havet. Vädret var så fint, solen sken så vackert! Och inget går upp mot att få samtala med en kristen vän! Vi fotade det vackra landskapet (jo, det kan vara ack så vackert i Helsingfors!) och vi fick gå över isen till en ö. Efteråt satt vi på Café Esplanad och åt goda bakelser.

Idag har jag haft en lugn hemmadag hos Hanna. Jag har inte gjort mycket. Däremot bakade vi kokosbollar (utan kokos) och snart kommer vi att baka morotskaka. Mums. Henrik ville absolut att jag skulle nämna på bloggen att han varit och spelat ishockey, så det gör jag här nu. Imorgonkväll blir det sedan dags för konserten. Det ska nog bli spännande. Jag hade varit intresserad av den här konserten, men när jag var osäker på om det skulle passa mig tidsmässigt så avstod jag från att köpa biljett. Men det blev alltså ändå konsert för min del. Det som är lite synd med den här omställningen är att vi nu inte kunde vara HELA familjen i Helsingfors (syrran lämnar hemma) och dessutom får vi inte en lika gemytlig familjedag i bilen hem från Helsingfors, utan vi får köra på natten istället. Fast det kan nog bli trevligt det också bara man orkar hålla sig någorlunda vaken.

Ibland kommer det upp olika teman som man funderar på. Det som jag nu funderat på är bibelläsning; varför det är så viktigt. Jag läste Hebreerbrevet och Jakobsbrevet och fann många verser som kom in på det här ämnet. Under promenaden med Hanna talade vi om att det är synd att ingen på länge har skrivit så mycket om olika viktiga teman på bloggen. Så jag tänkte att jag nu till näst skall skriva om bibelläsning.

Inga kommentarer: