Sidor

tisdag, april 13, 2010

Vårväder

Tiden går så snabbt att det känns som att jag inte riktigt hänger med. Under påsken var jag uppe i Österbotten några dagar och när jag kom ner till Åbo igen var snön borta. ... Alltså borta! Visserligen finns det en del snöhögar kvar här och där, men det klossiga föret hade bytts ut mot torra trottoarer! Och de senaste dagarna har solen skinat så fint (medan man själv får sitta inne och studera) och jag har på något sätt missat att våren redan skulle vara på kommande och nu är den redan här. Hela vintern gick också väldigt snabbt. Det hann knappt bli mörkt innan det började bli ljusare igen. Med tanke på att våren kommer lite senare här än det gjorde i Tyskland ifjol så är jag förvånad över att jag inte är förberedd på den. I Tyskland började små vårtecken synas redan i januari och i början av april var det redan 20 grader varmt. Därför är jag förvånad över att jag inte kan förstå att solen nu skiner och att snön är borta. Men eftersom det är en positiv sak att solen skiner och att temperaturen stiger får jag glatt finna mig i situationen!

2 kommentarer:

Annie sa...

Jag känner så igen mig i det du skriver. Jag kunde inte heller fatta att snön var borta när jag kom till Åbo efter påsken. Det har varit så vackert väder enda sen dess. Vårjackan är framme och vårskorna och cykeln är i användning. Det är så härligt. Sommaren är på väg!

http://cias-75.blogspot.com/ sa...

Jo här är mycket snö ännu på ställen.