Sidor

torsdag, oktober 07, 2010

Förargliga missförstånd!

De senaste åren har jag fått några viktiga lärdomar om missförstånd:

1) Var lite försiktig när du samtalar m.h.a. skrift på internet. Eftersom man inte ser eller hör varandra kan saker lätt tolkas lite fel. Så tolka inte saker negativt innan du kollat upp det med din samtalsparner.

2) Om du samtalar med någon som berättar om en knepig relation till någon vän, döm då inte situationen innan du hört även den andra parten. Båda parterna kan olika känslor och väldigt olika uppfattningar om situationen, så ifall du inte hört den andra personen kan du döma denne orättvist.

3) Missförstånd kan ske plötsligt, oväntat och med grund i nästan ingenting. Ifall det sker - var mån om att reda upp missförståndet. Om du tycker att du har blivit sårad eller dåligt bemött - försök se om det möjligtvis var fråga om ett missförstånd.

Jag var här nyligen med om ett litet missförstånd som var lite obehagligt, även om det som tur inte ledde till någon katastrof. Som jag lite tidigare skrev så talade jag för några veckor sen på skype med min f.d. rumskompis från Tyskland. Då kom det fram en lite otrevlig överraskning. Hon hade träffat en annan av mina bekanta i Göttingen, en som hon själv inte kände så bra. Då hade den andra av mina bekanta tydligen sagt att jag var där på besök i april. Eftersom jag inte alls var där i april utan senast på hösten -09, så vet jag inte varifrån den utsagan kom, kanske sade han så i misstag. I alla fall hade rumskompisen sedan talat med den andra rumskompisen och de funderade varför jag varit och hälsat på i Göttingen utan att höra av mig till dem. De här två rumskompisarna bor numera på olika ställen, så jag fick rett upp det med den ena flickan på skype, men av någon anledning glömde jag bort att kontakta den andra. Igår när vi skrev åt varandra på internet blev jag påmind om att missförståndet ännu var oupprätt oss emellan. Väldigt tråkigt att se att de blev besvikna på mig för något som jag inte alls hade gjort. Som tur kunde det här redas ut, men allra helst hade jag sett att de genast tagit kontakt med mig för att fråga mig om jag verkligen var där i april.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Tu skriver så vettit så man sku kuna tro ett du har levd ett heilet liiv... Kan baa seij "Yes indeed".. :P

Anonym sa...

Mycket bra skrivet, sis! Stämmer så bra! Men jättetråkigt pga. det där missförståndet om Tyskland :( Trots att man får saker och ting upprett, så kan det ändå lämna en lite dålig fiilis hängande över, trots att det inte ens stämde.