Sidor

söndag, september 18, 2011

I svampskogen

Igår var jag på min första riktiga svampplockningsutfärd. Jag som tidigare bara känt till röd flugsvamp har nu plockat svarta trumpetsvampar, scharlakansröda vaxskivlingar samt lite kantareller och blek taggsvamp.

På ön Ruissalo här i Åbo finns fina svampskogar och vi råkade få syn på lite ovanliga och roliga svampar på vår utfärd. Exempel:





















Uppe bild 1: fingersvamp, bild 2: violett fingersvamp
Nere bild 1: korallticka, bild 2: igelkottsröksvamp

Jag märkte att svampplockning är lite som att gå ut med hunden - folk kommer fram och talar med en. Det var flera som kom fram och kommenterade skörden. Den här dagen var det Ruissalo juoksut, och när vi kom ut från skogen fick vi vänta en stund på att löparna skulle passera så att vi kunde gå över gångvägen. När vi stod där och löparna sprang om var det någon som skämtsamt sade: "aah, de bjuder på svampar här".

Slutligen ska jag ännu visa en bild av skörden, ca 15l:

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ååååhå, he var int na liiti he! Igelkottssvampen gillar jag, he verkar så herrli! :)
Men va rolit att du deltar i svampplockase, för he gör int jag... Men du iter svamp?

Sofie sa...

Jag veit int ännu va jag tycker om svamp, för jag har int iti så mytsi. Men Anders laga ifjol en svampsoppa som faktiskt var goo, så int er jag heilt emot e! :)