Sidor

tisdag, september 01, 2015

Varför vilja ha teleobjektiv?

Jag har nämnt att jag skulle vilja ha ett teleobjektiv, eller rättare sagt ett telezoomobjektiv. Tele innebär att man kan fotografera något som ligger på långt avstånd.

Att man inte har ett vidvinkelobjektiv märker man (jag) inte så lätt, men att ett teleobjektiv saknas märks väldigt tydligt. Ta följande bild som exempel. En fasan gick omkring på föräldrarnas gård i våras. Jag befann mig inte på så många meters avstånd. Men ändå fick jag inte någon bättre bild än den här.


Ja, man kan beskära till viss del. Men inte hur mycket som helst, vilket syns speciellt tydligt på den andra av de två följande bilderna.



Ett annat tillfälle när jag saknade teleobjektiv. Ser någon vad jag har försökt fota? Den här bilden tog jag faktiskt endast för att visa begränsningen i att ha ett objektiv som slutar vid 55 mm.


Här har jag försökt mig på en beskärning, där svanarna fortfarande är för små:


Och sist för att visa hur det skulle se ut om man skulle låtsas äga ett teleobjektiv:


Grejen med teleobjektiv är inte endast att kunna fotografera något på långt håll. Teleobjektiv ger också möjligheter att komponera bilderna lite annorlunda. Jag ska demonstrera detta med de två följande bilderna. På första bilden står jag nära buskarna och fotograferar med 18 mm. Huset verkar befinna sig ganska långt borta. På andra bilden har jag backat, zoomat in till 55 mm och resultatet blir att huset förefaller ligga närmare intill och blir dessutom större. Sceneriet trycks ihop på andra bilden.

18 mm.
55 mm.
Att gå miste om den här möjligheten har jag märkt speciellt vid två tillfällen. Första tillfället var i Tammerfors när jag såg en väldigt krokig gata. Jag hade velat zooma in mera och få gatan att krympa ihop mer, så att krokigheten hade blivit mer framträdande.


Det andra tillfället var en vinterdag i Vasa när jag hittade en ensam båt bland alla bryggor. Jag hade velat backa, zooma in och fånga flera bryggor i bild, så att den ensamma båten hade tett sig mer ensam än den ter sig på den här bilden.


Mer än så har jag inte kunnat upptäcka om teleobjektiv, eftersom jag inte äger någon sådan. Men varför det står på önskelistan vet ni nu.


Inga kommentarer: