Sidor

fredag, augusti 28, 2015

Med hjärtat i halsgropen

Jag använder min kamera ganska mycket, och på senaste tid har jag börjat behöva den även för jobb. För några dagar sedan märkte jag att minneskortet plötsligt inte gick att få in i kameran. Jag hade ingen aning om vad som hade hänt. Jag blev inte orolig för att det skulle vara fråga om något stort fel, men jag tänkte att livet kan bli krångligt som kameralös för en tid.

Så for jag till Fotocenter i Vasa. Jag visste att de inte sysslar med Sonys märken, men jag hade andra frågor också, så jag tog tillfälle i akt. Och då fick jag ett chockbesked. Om den del av kameran dit man sätter minneskortet är sönder, så kan reparationskostnader bli högre än priset på en kamera. Jajks. Nu blev jag definitivt darrig. "Nu är det kört med mina objektivfunderingar" hann jag tänka.

Därefter tog jag mig till Gigantti, därifrån kameran köptes för snart två år sedan. Jag ville kolla upp problemet med dem och se om garantin ännu var i funktion. Reparationskillen hann kolla på kameran i några få minuter innan han fann problemet - på minneskortet! Uppe i ena hörnet hade en pikuliten del lossnat, och med ett nytt och helt minneskort fungerade det perfekt.

Jag hade knappast någonsin lagt märke till den lilla defekten, än mindre förstått att den skulle vara orsaken till problemet. Så nu riktar jag ett stort tack till kunnig personal på Gigantti!

Hittar du felet?

2 kommentarer:

Kameratrollet - Fotograf i Skåne sa...

Nackdelen med SD-kort. I bland kan man tejpa eller limma och på så vis lura kameran.

Sofie sa...

Ajja, är det nåt vanligt problem? Nu hann jag redan köpa nytt kort, men kanske tipset kan behövas för framtiden! :)