Sidor

måndag, januari 23, 2017

För andra gången

Nu är det andra gången jag är i vecka 16+0. Exakt vad som hände när jag var i det skedet med Elias kan jag inte komma ihåg, men nu som då tänker jag tillbaka på vad som hände i det skedet förra gången. "Då var vi på cykelsemester i Mellaneuropa", "Då gick jag på kurs i Stockholm". 

Den här gången fick vi gå ultraundersökningen (och all annan rådgivning) på svenska. Så oerhört skönt att förstå vad läkaren säger!

Sockerbelastning fick jag också göra för andra gången. Samma stickande känsla i halsen efteråt. Förra gången satt jag i labben mitt i centrala Tammerfors, omgiven av okända människor, läsande tungläst material till min avhandling. Den här gången satt jag i hälsogården i lilla Kvevlax, planerade lektioner och träffade på bekanta. Betydligt trevligare.

Förra gången började magen ändra form ungefär i tolfte veckan. Den här gången redan i femte eller sjätte veckan. Jippii ...

Ett par gånger har jag också hunnit tänka på förlossningen. Efter förra förlossningen tänkte jag att det inte är värt att tänka på förlossningen förutom när man är mitt i den. Nog förbereda sig och så, men inte tänka på den med känslor och oro. Ett visdomsord som det är lagom lätt att hålla sig till när man läser en bok om förlossning. När värkintervaller, utdrivningsskede och smärtlindring beskrivs är det tämligen svårt att läsa orden utan att minnen kommer tillbaka. Och då undrar jag om man ska gå med på det här en gång till.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, too late nu att inte vilja gå igenom förlossningen. Men faktiskt, helt onödigt att tänka på förlossningen före den startar. Du vet ju ändå ungefär vad det kan vara och så tar du det sen.
Brukar ju (ofta) vara lättare andra gången. Efter första förlossningen trodde jag att jag aldrig sku komma på benen igen. Efter andra förlossningen hade jag kunnat stiga upp, ta min bejbi och gå hem ;)

H. Syrran

Sofie sa...

Jo, too late! ;) Men det är ju så att när man inte är gravid så behöver man inte tänka så mycket på förlossning, och därför inte heller känna sig skrämd, men när man är gravid så vet man att den kommer. Ja, hoppas att andra förlossningen blir lättare! :)